Työpajan pelillistäminen : luovan ongelmanratkaisuprosessin fasilitointi pelillistetyllä menetelmällä
Schneider, Vera (2021)
Lataukset:
Schneider, Vera
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220983
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jolla pyritään luomaan työkaluja pelillistämisen soveltamiseksi työpajatyöskentelyssä. Tilaajan, Euroopan Sosiaalirahaston rahoittaman Creathon -hankkeen tavoite on kehittää kulttuurialalla toimivien, erityisesti kulttuurituottajien, kompetensseja hyödyntää uusia teknologioita osana toimintaansa ja tuotantoja. Työn tavoitteena on tuottaa materiaalia, jonka avulla ammattilaiset voivat parantaa tietopohjaista osaamistaan, sekä voivat soveltaa pelillistämistä työpajojen suunnitteluun. Tutkimuksellinen viitekehys pohjautuu peliteoriaan, pelillistämisen teoriaan, pelisuunnittelun malleihin, sekä fasilitoinnin teoriaan ja luovan ongelmanratkaisuprosessin malliin. Kehittämishanke on kolmivaiheinen. Sen ensimmäisessä vaiheessa tuotetaan teoreettista pohjaa vasten työpajojen pelillistämisen malli. Työn toinen ja kolmas vaihe ovat kokeiluja, joissa mallia sovelletaan käytäntöön. Työ esittelee kahden kokeilun koko suunnittelu- ja toteutusprosessin, sekä reflektoi teoreettisen mallin soveltuvuutta suunnittelutyön välineeksi. Työn johtopäätös on, että pelillistämisen ja pelisuunnittelun struktuureja voidaan yhdistää fasilitoinnin tarpeisiin ja luovan ongelmanratkaisuprosessin malliin tavalla, jolla osallistujien motivaatioon voidaan vaikuttaa. Teoreettinen ohje toimii keskustelunavauksena ja kosketuspintana, jolla kulttuurituottajien ammattikuntaa voi tuoda lähemmäksi pelejä ja pelillistämistä. Työn lopussa annetaan ehdotuksia mallin kehittämiseksi.
