Ohjelmistorobotiikka työssä ja arjessa
Mannila, Heidi (2021)
Mannila, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221020
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on tarkastella ohjelmistorobotiikkaa yleisesti sekä avata siihen liittyviä teknologioita ja kirjastoja. Ohjelmistorobotiikka on kohtalaisen uusi tekniikanala, jonka suosio perustuu työelämässä ihmisvirheiden karsimiseen sekä työn mielekkyyden ja tehojen lisäämiseen. Työ esittelee erilaisia ohjelmistorobotteja sekä pohtii robotin asemaa nyky-yhteiskunnassa.
Työ sisältää konseptityönä verkkosivuilta alennuksia hakevan robotin, jolla pystytään havainnoimaan ohjelmistorobotin ohjelmointiprosessia. Kyseinen tekninen osuus mahdollistaa teknologioiden sekä ohjelmistorobotiikan tarkemman esittelyn käytännössä. Tarkoituksena on ohjelmoida Python-ohjelmointikielellä käyttöliittymä, josta käyttäjä pystyy käynnistämään robotin sekä tarkastelemaan haun tuloksia, kun robotti on käynyt verkkosivut läpi.
Konseptityöhön on otettu verkkokaupoiksi Telian sekä Verkkokauppa.comin sivut ja tuotteiksi näyttöpäätteet, kuulokkeet sekä näppäimistöt.
Tuloksena on robotti, joka pystyy lyhyessä ajassa käymään läpi verkkokauppoja, sekä näyttämään löydetyt tuotteet käyttäjälle. Konseptityö on helposti laajennettavissa useampiin tuotteisiin ja sen käyttö on yksinkertaista.
Työ sisältää konseptityönä verkkosivuilta alennuksia hakevan robotin, jolla pystytään havainnoimaan ohjelmistorobotin ohjelmointiprosessia. Kyseinen tekninen osuus mahdollistaa teknologioiden sekä ohjelmistorobotiikan tarkemman esittelyn käytännössä. Tarkoituksena on ohjelmoida Python-ohjelmointikielellä käyttöliittymä, josta käyttäjä pystyy käynnistämään robotin sekä tarkastelemaan haun tuloksia, kun robotti on käynyt verkkosivut läpi.
Konseptityöhön on otettu verkkokaupoiksi Telian sekä Verkkokauppa.comin sivut ja tuotteiksi näyttöpäätteet, kuulokkeet sekä näppäimistöt.
Tuloksena on robotti, joka pystyy lyhyessä ajassa käymään läpi verkkokauppoja, sekä näyttämään löydetyt tuotteet käyttäjälle. Konseptityö on helposti laajennettavissa useampiin tuotteisiin ja sen käyttö on yksinkertaista.