Tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa : tunnekasvatus varhaiskasvattajien näkökulmasta
Uusihauta, Julia (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Uusihauta, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien tietämystä sekä ajatuksia tunnekasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka tunnekasvatus näkyy päiväkodin arjessa ja millaisia menetelmiä varhaiskasvattajilla on käytössä tunnekasvatukseen liittyen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, tunteista, tunnetaidoista, tunneälystä sekä tunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Toimeksiantajana tässä työssä on Mustasaaren kunta. Tutkimus toteutettiin päiväkoti Leppäkertussa toukokuussa 2021. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi varhaiskasvattajaa päiväkoti Leppäkertusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että tunnekasvatus on päiväkoti Leppäkertussa yleisesti hyvää. Leppäkertun varhaiskasvattajilla on tietämystä tunnekasvatuksesta ja he ovat hyödyntäneet tunnekasvatuksessa monenlaisia menetelmiä. Tunnekasvatus näkyi varhaiskasvattajien työssä monipuolisesti ja se koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Tutkimustuloksista kävi kuitenkin ilmi, että varhaiskasvattajat toivoisivat enemmän koulutuksia aiheesta, jotta pystyisivät laajentamaan omaa tietotasoaan sekä menetelmäosaamistaan tunnekasvatuksessa. Lisäksi osa vastaajista toivoi, että päiväkodin toimintatuokioissa hyödynnettäisiin enemmän pienryhmätoimintaa, joka omalta osaltaan voisi tukea tunnekasvatusta.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Toimeksiantajana tässä työssä on Mustasaaren kunta. Tutkimus toteutettiin päiväkoti Leppäkertussa toukokuussa 2021. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi varhaiskasvattajaa päiväkoti Leppäkertusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että tunnekasvatus on päiväkoti Leppäkertussa yleisesti hyvää. Leppäkertun varhaiskasvattajilla on tietämystä tunnekasvatuksesta ja he ovat hyödyntäneet tunnekasvatuksessa monenlaisia menetelmiä. Tunnekasvatus näkyi varhaiskasvattajien työssä monipuolisesti ja se koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Tutkimustuloksista kävi kuitenkin ilmi, että varhaiskasvattajat toivoisivat enemmän koulutuksia aiheesta, jotta pystyisivät laajentamaan omaa tietotasoaan sekä menetelmäosaamistaan tunnekasvatuksessa. Lisäksi osa vastaajista toivoi, että päiväkodin toimintatuokioissa hyödynnettäisiin enemmän pienryhmätoimintaa, joka omalta osaltaan voisi tukea tunnekasvatusta.