Etäkotihoitoon soveltuvat asiakkaat, asiakkaiden tunnistaminen palveluohjaajien näkökulmasta
Haapalainen, Minna; Höyhtyä, Terhi; Pihkakoski, Irina (2021)
Haapalainen, Minna
Höyhtyä, Terhi
Pihkakoski, Irina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena olikuvata Oulun kaupungin palveluohjaajien näkemyksiä etäkotihoidolle sopivista asiakkaista sekä keinoista tunnistaa mahdolliset etäkotihoidon asiakkaat.Tutkimuksen tavoitteena olituottaa tietoa,jota toimeksiantaja ja palvelunohjausyksikkövoivat hyödyntää valitessaan uusia etäkotihoidon asiakkaita. Palveluohjaajilta saatua tietoa voidaan hyödyntää palveluohjaajien tekemillä arviointi käynneillä. Asiakkaan palvelun tarve arvioidaan yhdessä asiakkaan kanssa moniammatillisesti. Lisäksi tutkimusta voidaan hyödyntää uusien palvelunohjaajien perehdytyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin haastattelemalla Oulun kaupungin (n=8) palveluohjaajiapalvelunohjausyksiköstä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluilla Teams-sovelluksella.Teemahaastatteluiden pääteemat olivat: etäkotihoidon asiakkaiden palveluprosessit ja asiakkaidenpalveluntarve. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa ilmeni,että etäkotihoitoon sopivat asiakkaat,jotkatarvitsevat päivittäisiin toimiin tukea ja ohjausta sekä muistuttamista tarvitsevat asiakkaat, yksinään viihtyvät ja pärjäävät asiakkaat sekä asiakkaat joilla, on riittävästi toimintakykyä jäljellä. Etäkotihoito sopii heille,joiden muisti ja aistitoiminnot sekä psyykkinen toimintakyky on alentunut.Palveluohjaajat toivat ilmi,että etäkotihoitoa kokeillaan pääsääntöisesti kaikille, jotka täyttävät kotihoidon kriteerit. Etäkotihoito sopii asiakkaille, joilla on kotihoidon lisäpalveluita käytössäsekä heille, jotka kokivat palvelun monimuotoisuuden hyvänä asiana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin haastattelemalla Oulun kaupungin (n=8) palveluohjaajiapalvelunohjausyksiköstä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluilla Teams-sovelluksella.Teemahaastatteluiden pääteemat olivat: etäkotihoidon asiakkaiden palveluprosessit ja asiakkaidenpalveluntarve. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa ilmeni,että etäkotihoitoon sopivat asiakkaat,jotkatarvitsevat päivittäisiin toimiin tukea ja ohjausta sekä muistuttamista tarvitsevat asiakkaat, yksinään viihtyvät ja pärjäävät asiakkaat sekä asiakkaat joilla, on riittävästi toimintakykyä jäljellä. Etäkotihoito sopii heille,joiden muisti ja aistitoiminnot sekä psyykkinen toimintakyky on alentunut.Palveluohjaajat toivat ilmi,että etäkotihoitoa kokeillaan pääsääntöisesti kaikille, jotka täyttävät kotihoidon kriteerit. Etäkotihoito sopii asiakkaille, joilla on kotihoidon lisäpalveluita käytössäsekä heille, jotka kokivat palvelun monimuotoisuuden hyvänä asiana.