Kokemusasiantuntijoiden itsenäinen työskentely asiakasvastaanotolla
Vimpari, Reeta (2021)
Vimpari, Reeta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221080
Tiivistelmä
Helsingin kaupungin päihdepalveluissa on käytössä erityinen ammatillisen vertaisuuden työmuoto, jossa kokemusasiantuntija tapaa asiakkaita omalla vastaanotollaan. Toimintamalli on vielä melko uusi, eikä sitä ole tutkittu psykiatria- ja päihdepalveluissa aiemmin. Kokemusasiantuntijatoimintaa kehitetään aktiivisesti psykiatria- ja päihdepalveluissa, joten tämän tutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä kehittämistyössä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on myös edelleen lisätä kokemusasiantuntijuuden arvostusta, ja siksi on pyritty korostamaan työn ammatillisuutta, tarkentamaan kokemusasiantuntijuuden käsitettä ja kiinnittämään huomiota siihen, miten käsitettä käytetään.
Tässä opinnäytetyössä kokemusasiantuntijuutta käsitellään ammatillisena vertaisuutena ja siksi sitä ei rinnasteta vapaaseen ja vapaaehtoiseen vertaistoimintaan. Vapaaehtoisen vertaistoiminnan keskeisiä käsitteitä ovat vertaisohjaaja ja vertaispalveluneuvoja, joita on kuvattu näissä tehtävissä toimivilta henkilöiltä edellytetyn toimintakyvyn, sitoutumisen ja koulutuksen perusteella. Lisäksi on pyritty tuomaan esiin, että vapaaehtoinen vertaistoiminta voi antaa mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista ja edistää kuntoutumista, mutta siitä voi tietyin edellytyksin siirtyä myös ammatilliseen toimintaan ja saada myös ammatin. Silloin voidaan puhua kokemusasiantuntijuudesta, ammatillisesta vertaisuudesta ja myös kokemusammattilaisuudesta. Aineistoa kerätessä on pyritty käyttämään mahdollisimman tuoreita lähteitä, koska käsitteet ovat tarkentuneet viime vuosina kokemusasiantuntijuuden ammatillistumisen kehittyessä. Vertaisuuden lisäksi näkökulmana tutkimuksessa on toipuminen ja se, miten kokemusasiantuntijat käyttävät omaa toipumistarinaansa työvälineenään.
Tämä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viidestä kokemusasiantuntijan teemahaastattelusta. Niillä on selvitetty kokemusasiantuntijoiden omia näkemyksiä työstään ja roolistaan osana päihdepalveluita sekä sitä, miten he käyttävät omaa kokemustaan toipumisesta ja päihdepalvelujen asiakkuudesta auttaakseen asiakasta verrattuna ammattilaisiin. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Tuloksista kävi ilmi, että kokemusasiantuntija pyrkii toimimaan esimerkkinä, johon asiakas voi samaistua. Hän pyrkii oman toipumistarinansa avulla herättämään asiakkaassa toivon ja halun toipua päihderiippuvuudesta, kun taas ammattilaisilla on viranomaisten oikeudet ja velvollisuudet, joten heidän avullaan asiakas voi päästä päihdepalvelujen tarjoamiin hoitoihin ja saada apua virallisten asioiden selvittämiseen. Molemmat kunnioittavat asiakkaan toiveita ja tukevat asiakasta hänen tavoitteissaan.
Tässä opinnäytetyössä kokemusasiantuntijuutta käsitellään ammatillisena vertaisuutena ja siksi sitä ei rinnasteta vapaaseen ja vapaaehtoiseen vertaistoimintaan. Vapaaehtoisen vertaistoiminnan keskeisiä käsitteitä ovat vertaisohjaaja ja vertaispalveluneuvoja, joita on kuvattu näissä tehtävissä toimivilta henkilöiltä edellytetyn toimintakyvyn, sitoutumisen ja koulutuksen perusteella. Lisäksi on pyritty tuomaan esiin, että vapaaehtoinen vertaistoiminta voi antaa mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista ja edistää kuntoutumista, mutta siitä voi tietyin edellytyksin siirtyä myös ammatilliseen toimintaan ja saada myös ammatin. Silloin voidaan puhua kokemusasiantuntijuudesta, ammatillisesta vertaisuudesta ja myös kokemusammattilaisuudesta. Aineistoa kerätessä on pyritty käyttämään mahdollisimman tuoreita lähteitä, koska käsitteet ovat tarkentuneet viime vuosina kokemusasiantuntijuuden ammatillistumisen kehittyessä. Vertaisuuden lisäksi näkökulmana tutkimuksessa on toipuminen ja se, miten kokemusasiantuntijat käyttävät omaa toipumistarinaansa työvälineenään.
Tämä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viidestä kokemusasiantuntijan teemahaastattelusta. Niillä on selvitetty kokemusasiantuntijoiden omia näkemyksiä työstään ja roolistaan osana päihdepalveluita sekä sitä, miten he käyttävät omaa kokemustaan toipumisesta ja päihdepalvelujen asiakkuudesta auttaakseen asiakasta verrattuna ammattilaisiin. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Tuloksista kävi ilmi, että kokemusasiantuntija pyrkii toimimaan esimerkkinä, johon asiakas voi samaistua. Hän pyrkii oman toipumistarinansa avulla herättämään asiakkaassa toivon ja halun toipua päihderiippuvuudesta, kun taas ammattilaisilla on viranomaisten oikeudet ja velvollisuudet, joten heidän avullaan asiakas voi päästä päihdepalvelujen tarjoamiin hoitoihin ja saada apua virallisten asioiden selvittämiseen. Molemmat kunnioittavat asiakkaan toiveita ja tukevat asiakasta hänen tavoitteissaan.