Anafylaktisen shokin saaneen potilaan seuranta käyttäen ABCDE- ja NEWS-menetelmiä sekä raportointi ISBAR-menetelmällä : simulaatiotapaus
Sjöström, Jenni; Vikström, Julia; Pasanen, Susanna (2021)
Sjöström, Jenni
Vikström, Julia
Pasanen, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221172
Tiivistelmä
Potilaan voinnin arvio ja hoito perustuu toistuvaan tutkimiseen, hoitovasteen arviointiin sekä diagnoosin tekoon. ABCDE-menetelmällä voidaan arvioida potilaan peruselintoimintoja järjestelmällisesti. Peruselintoimintoja arvioidessa NEWS-pisteytys helpottaa voinnin arviointia ja seurantaa, sillä pisteytyksellä mahdollistetaan varhainen puuttuminen kehittyviin peruselintoimintojen häiriöihin. Potilaan voinnista eteenpäin raportointi tapahtuu potilasturvallisuutta edistäen ISBAR:n avulla. Tämän tarkoitus on antaa olennainen informaatio selkeästi ja tiiviissä muodossa. ISBAR-raportoinnin on katsottu olevan potilasturvallisuutta edistävä toimintatapa. Simulaation on tarkoitus jäljitellä todellisuutta. Se mahdollistaa vaikeiden tilanteiden harjoittelun turvallisessa ympäristössä. Anafylaktinen reaktio on äkillinen koko elimistön yliherkkyysreaktio, joka voi olla hengenvaarallinen. On tärkeää, että tuleva hoitotyön ammattilainen osaa toimia tällaisessa henkeä uhkaavassa tilanteessa, mikä simulaatio-opetuksen avulla konkretisoituu paremmin kuin pelkällä teoriaopetuksella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda mielenkiintoinen simulaatiotapaus, jonka aiheena on anafylaktisen shokin saaneen voinnin seuranta käyttäen ABCDE- ja NEWS-menetelmiä sekä raportointi ISBAR-menetelmällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli simulaatio-opetuksen lisääminen opetukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena tehtiin simulaatiotapaus. Simulaatiotapauksessa käytetiin ABCDE, NEWS ja ISBAR menetelmiä. Näiden menetelmien käyttö kehittää opiskelijaa tulevaan sairaanhoitajan ammattiin. Simulaatiotapauksessa potilas saa anafylaktisen reaktion ja tämän hoitoa opiskelija pääsee harjoittamaan. Lisäksi simulaatio-opetus on hyvä ja mielekäs tapa oppia. Opinnäytetyön teorian tietoperustana oli kotimaiset, että kansainväliset tutkimukset ja tutkimusartikkelit sekä kirjallisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda mielenkiintoinen simulaatiotapaus, jonka aiheena on anafylaktisen shokin saaneen voinnin seuranta käyttäen ABCDE- ja NEWS-menetelmiä sekä raportointi ISBAR-menetelmällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli simulaatio-opetuksen lisääminen opetukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena tehtiin simulaatiotapaus. Simulaatiotapauksessa käytetiin ABCDE, NEWS ja ISBAR menetelmiä. Näiden menetelmien käyttö kehittää opiskelijaa tulevaan sairaanhoitajan ammattiin. Simulaatiotapauksessa potilas saa anafylaktisen reaktion ja tämän hoitoa opiskelija pääsee harjoittamaan. Lisäksi simulaatio-opetus on hyvä ja mielekäs tapa oppia. Opinnäytetyön teorian tietoperustana oli kotimaiset, että kansainväliset tutkimukset ja tutkimusartikkelit sekä kirjallisuus.