Katsojakäyttöliittymän suunnittelu e-urheilulähetykseen
Mähönen, Miia (2021)
Mähönen, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321275
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tarkastella erilaisten e-urheilulähetysten katsojakäyttöliittymiä ja pohtia, miten niitä voisi parantaa. Katsojakäyttöliittymä on se, mistä katsoja näkee peliin liittyvää tärkeää tietoa. Työssä perehdyttiin käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelun sekä saavutettavuuden vaatimuksiin. Käyttöliittymän tulee olla mahdollisimman yksinkertainen ja informaation tiivistä, mutta silti häiritä e-urheilulähetyksen katsomista mahdollisimman vähän.
Vertailuvaiheessa tutkittiin neljän eri e-urheilulähetyksen katsojakäyttöliittymiä. Jokaisessa katsojakäyttöliittymä erosi muista erittäin paljon. Jopa saman pelin sisällä kaksi katsojakäyttöliittymää näyttivät huomattavan erilaisilta ja sisälsivät paljon erilaista tietoa, jota katsoja saattoi tarvita.
Uudelleensuunnitteluvaiheessa valittiin yksi peli, jonka katsojakäyttöliittymää alettiin tarkastella lähemmin. Suunnittelun apuna käytettiin kuvankäsittelyohjelmaa. Suunnittelun eri vaiheissa luotiin käyttäjäkyselyitä katsojakäyttöliittymän ominaisuuksista ja analysoitiin vastauksia. Käyttäjäkyselyt toteutettiin kyselynhallintaohjelmiston avulla. Vastausten perusteella muokattiin suunnitelmaa ja tehtiin muutoksia käyttöliittymään.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui katsojakäyttöliittymän suunnitelma, joka pyrki korjaamaan alkuperäisen käyttöliittymän epäkohtia. Käyttäjäkyselyiden tulosten mukaan uudelleensuunniteltu katsojakäyttöliittymä oli katsojaystävällisempi ja selkeämpi kuin vanha. Lopuksi verrattiin vielä katsojakäyttöliittymiä keskenään, jotta eroavaisuuksien huomaaminen olisi selkeämpää. Alkuperäiseen verrattuna elementtien sijoittelu oli parempaa ja käyttöliittymän luettavuutta oli parannettu.
Vertailuvaiheessa tutkittiin neljän eri e-urheilulähetyksen katsojakäyttöliittymiä. Jokaisessa katsojakäyttöliittymä erosi muista erittäin paljon. Jopa saman pelin sisällä kaksi katsojakäyttöliittymää näyttivät huomattavan erilaisilta ja sisälsivät paljon erilaista tietoa, jota katsoja saattoi tarvita.
Uudelleensuunnitteluvaiheessa valittiin yksi peli, jonka katsojakäyttöliittymää alettiin tarkastella lähemmin. Suunnittelun apuna käytettiin kuvankäsittelyohjelmaa. Suunnittelun eri vaiheissa luotiin käyttäjäkyselyitä katsojakäyttöliittymän ominaisuuksista ja analysoitiin vastauksia. Käyttäjäkyselyt toteutettiin kyselynhallintaohjelmiston avulla. Vastausten perusteella muokattiin suunnitelmaa ja tehtiin muutoksia käyttöliittymään.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui katsojakäyttöliittymän suunnitelma, joka pyrki korjaamaan alkuperäisen käyttöliittymän epäkohtia. Käyttäjäkyselyiden tulosten mukaan uudelleensuunniteltu katsojakäyttöliittymä oli katsojaystävällisempi ja selkeämpi kuin vanha. Lopuksi verrattiin vielä katsojakäyttöliittymiä keskenään, jotta eroavaisuuksien huomaaminen olisi selkeämpää. Alkuperäiseen verrattuna elementtien sijoittelu oli parempaa ja käyttöliittymän luettavuutta oli parannettu.