Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Intranetin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin

Sipponen, Kaisa (2021)

 
Avaa tiedosto
Intranetin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (1.837Mt)
Lataukset: 


Sipponen, Kaisa
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yritys X:n intranetiä aiempaa tehokkaammaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi apuvälineeksi henkilökunnan päivittäiseen työhön palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntäen. Yritys X on kansainvälinen kaupan alan yritys, jolla on vähittäismyyntiverkosto sekä verkkokauppa useassa maassa. Aiemmin yrityksen jokaisen toimintamaan intranet on ollut rakenteeltaan ja osin sisällöltään erilainen, mutta tarkoitus on saavuttaa yhtenäinen rakenne sekä tietosisältö kaikkiin maihin tukemaan yhtenäisiä toimintatapoja.

Työn teoreettisessa osuudessa pureudutaan palvelumuotoilun syntyyn, hyödyntämismahdollisuuksiin ja tulevaisuuden näkymiin sekä pohditaan muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun keskinäistä suhdetta. Palvelumuotoilu määritellään joukoksi kehitystyötä ohjaavia periaatteita, joista tärkeimpiä ovat mm. empatia, käyttäjäkeskeisyys, osallistaminen, innovointi, visuaalisuus, luovuus sekä liiketaloudellinen hyöty. Erilaisia palvelumuotoiluprosesseja todetaan olevan lukuisia, muotoilijan tehtävä on valita prosesseista kulloiseenkin työhön sopivin. Prosessimalleista esitellään tarkemmin British Design Councilin kehittämä tuplatimanttimalli. Teoriaosuus kertoo myös intranetistä sisäisen viestinnän välineenä ja tietokantana. Onnistuneen intranetin edellytyksenä todetaan olevan toimiva informaatioarkkitehtuuri, joka käsittää tiedon luokittelun, organisoinnin ja nimeämisen. Käytännössä tiedon tulee olla luokiteltu ja järjestetty käyttäjän näkökulmasta.

Työn toiminnallista osuutta ohjaavana prosessimallina toimii edellä mainittu tuplatimantti. Kehittämistyö etenee mallin vaiheiden mukaisesti: kartoita, määritä, kehitä ja toimita. Ensimmäisessä vaiheessa keskitytään keräämään tietoa käyttäjien tarpeista mm. kontekstuaalisten haastattelujen avulla. Toisessa vaiheessa määritellään tarvittava sekä olemassa oleva sisältö. Kahden ensimmäisen vaiheen jälkeen eli kehittämistyön puolessa välissä tutkimusongelma muotoillaan uudestaan kerättyä tietoa hyödyntäen. Prosessin kolmannessa vaiheessa kehitetään valittua ratkaisumallia eteenpäin käyttäjiä osallistaen. Neljännessä vaiheessa ratkaisu rakennetaan valmiiksi. Kehitystyön tuloksena syntyy käyttäjän näkökulmasta suunniteltu intranetsivusto, joka on rakenteeltaan ja sisällöltään identtinen yrityksen kaikissa toimintamaissa.

Työn lopuksi todetaan palvelumuotoilun kehittämisotteen ja työkalujen sopivan intranetin kehittämiseen erinomaisesti ja tuplatimantin toimineen hyvin työn etenemistä ohjaavana prosessimallina.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste