Liikunnallisten perinneleikkien Hippakerho esikouluikäisille
Anttila, Tiina; Pohjola, Laura; Sirviö, Anna-Kristiina (2012)
Anttila, Tiina
Pohjola, Laura
Sirviö, Anna-Kristiina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117696
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme järjestämällä liikunnallisten perinneleikkien Hippakerhon kahdessa esikouluryhmässä Oulun kaupungin päiväkodissa. Molemmille ryhmille suunniteltiin ja toteutettiin neljä toimintakertaa keväällä 2012. Hippakerhon suunnittelun ja toiminnan perustana oli opinnäytetyön viitekehys, johon kuuluivat liikuntakasvatus, esikouluikäisen lapsen kasvu ja kehitys, konstruktivistinen oppimiskäsitys, lapsilähtöisyys ja holistinen ihmiskäsitys.
Tavoitteena oli tukea lasten innostusta liikuntaan ohjaamalla ja opettamalla monipuolisia, liikunnallisia perinneleikkejä. Ohjauksen ja opetuksen tuli olla lapsilähtöistä, mielenkiintoista sekä lasten motivaatiota ylläpitävää. Tavoitteena oli lisäksi vahvistaa lasten positiivista käsitystä liikunnasta. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ammatillisuutemme ja kompetenssiemme kehittymistä sosionomeina varhaiskasvatuksessa.
Hippakerhon aikana keräsimme palautetta lapsilta ja ryhmien lastentarhanopettajilta. Lasten palaute kerättiin jokaisen toimintakerran lopulla pienryhmissä. Äänitimme lasten kanssa käydyt keskustelut. Lastentarhanopettajilta saimme kirjallista palautetta jokaiselta toimintakerralta ja keskustelimme siitä. Palautteen pohjalta muokkasimme ja kehitimme toimintaamme seuraavalle toimintakerralle.
Lasten ja lastentarhanopettajien antamien palautteiden sekä oman arviomme mukaan lapset olivat innostuneita Hippakerhosta ja odottivat toimintakertoja. Lastentarhanopettajien palautteen mukaan Hippakerho oli innostava ja lapset huomioonottava; suurin osa lapsista oli toimintakerroilla innostuneena mukana. Ohjauksemme ja opetuksemme kehittyivät varmemmiksi ja sujuvammiksi toimintakertojen edetessä.
Tavoitteena oli tukea lasten innostusta liikuntaan ohjaamalla ja opettamalla monipuolisia, liikunnallisia perinneleikkejä. Ohjauksen ja opetuksen tuli olla lapsilähtöistä, mielenkiintoista sekä lasten motivaatiota ylläpitävää. Tavoitteena oli lisäksi vahvistaa lasten positiivista käsitystä liikunnasta. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ammatillisuutemme ja kompetenssiemme kehittymistä sosionomeina varhaiskasvatuksessa.
Hippakerhon aikana keräsimme palautetta lapsilta ja ryhmien lastentarhanopettajilta. Lasten palaute kerättiin jokaisen toimintakerran lopulla pienryhmissä. Äänitimme lasten kanssa käydyt keskustelut. Lastentarhanopettajilta saimme kirjallista palautetta jokaiselta toimintakerralta ja keskustelimme siitä. Palautteen pohjalta muokkasimme ja kehitimme toimintaamme seuraavalle toimintakerralle.
Lasten ja lastentarhanopettajien antamien palautteiden sekä oman arviomme mukaan lapset olivat innostuneita Hippakerhosta ja odottivat toimintakertoja. Lastentarhanopettajien palautteen mukaan Hippakerho oli innostava ja lapset huomioonottava; suurin osa lapsista oli toimintakerroilla innostuneena mukana. Ohjauksemme ja opetuksemme kehittyivät varmemmiksi ja sujuvammiksi toimintakertojen edetessä.