Sukupuolivähemmistöt optikkoliikkeen asiakkaana : tutkimus sukupuolivähemmistöjen kokemuksista optikkoliikkeessä asioimisesta
Kiuru, Julia; Heirola, Linnea (2021)
Kiuru, Julia
Heirola, Linnea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421539
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat sukupuolivähemmistöt optikkoliikkeen asiakkaana. Työn tarkoituksena on selvittää, millaista on sukupuolivähemmistöön kuuluvan asiakkaan kohtaaminen optikkoliikkeessä sukupuolivähemmistöön kuuluvan henkilön itsensä määrittelemänä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä optikkoliikkeen henkilökunnan tietoisuutta sukupuolivähemmistöön kuuluvien asiakkaiden kohtaamisesta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa teoriapohjan ja puolistrukturoitujen haastatteluiden perusteella loimme oppaan. Teoriaosuudessa esitellään sukupuoli, sukupuolivähemmistöt, asiakkaan kohtaaminen ja palvelupolku. Suullisten haastatteluiden lisäksi suoritimme osan haastatteluista kirjallisesti. Tutkimushaastattelussa haastattelimme viittä sukupuolivähemmistöön kuuluvaa henkilöä.
Oppaan tarkoituksena on toimia helppona ja nopeana apuna sukupuolivähemmistöjen kohtaamisessa. Opas sisältää optikkoliikkeessä esille tulevia sukupuolivähemmistöihin liittyviä termejä, lääketieteelliseen transitioon Suomessa käytettyjä lääkkeitä ja niiden vaikutuksia silmiin sekä hyviä toimintamalleja sukupuolivähemmistöön kuuluvan henkilön kohtaamiseen liittyen. Opas on tarkoitettu optikkoliikkeiden käyttöön, mutta sitä voidaan hyödyntää myös optometrian opinnoissa. Opintosuunnitelma sisältää erityisasiakkaiden kohtaamisen, mutta kurssilla ei huomioida sukupuolivähemmistöjä.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmenee, että suurinta vähemmistöstressiä sukupuolivähemmistöille aiheuttaa väärin sukupuolittaminen ja optikkoliikkeiden vahva mies-naisjako. Ongelmia aiheuttavat henkilötunnuksen määrittämä sukupuoli optikkoliikkeiden asiakastietojärjestelmissä, markkinointi ja kehysten jako miesten ja naisten kehyksiin. Sukupuolen perusteella tehty jako tuntuu turhalta ja aiheuttaa ahdistusta silmälaseja hankittaessa. Optikkoliikkeen toiminta kaipaa kehitystä, jotta saavutetaan yhdenvertainen palvelu ja vähennetään vähemmistöstressiä. Kehysten lajitteleminen toisella tavalla tai unisex-kategorian lisääminen koetaan tärkeäksi. Optikkoliikkeen työntekijät tarvitsevat lisäkoulutusta sukupuolisensitiiviseen kohtaamiseen liittyen. Oikean termistön käyttäminen, kohtaaminen ilman olettamuksia ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän tiedon lisääminen auttavat asiakaskohtaamisen onnistumiseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa teoriapohjan ja puolistrukturoitujen haastatteluiden perusteella loimme oppaan. Teoriaosuudessa esitellään sukupuoli, sukupuolivähemmistöt, asiakkaan kohtaaminen ja palvelupolku. Suullisten haastatteluiden lisäksi suoritimme osan haastatteluista kirjallisesti. Tutkimushaastattelussa haastattelimme viittä sukupuolivähemmistöön kuuluvaa henkilöä.
Oppaan tarkoituksena on toimia helppona ja nopeana apuna sukupuolivähemmistöjen kohtaamisessa. Opas sisältää optikkoliikkeessä esille tulevia sukupuolivähemmistöihin liittyviä termejä, lääketieteelliseen transitioon Suomessa käytettyjä lääkkeitä ja niiden vaikutuksia silmiin sekä hyviä toimintamalleja sukupuolivähemmistöön kuuluvan henkilön kohtaamiseen liittyen. Opas on tarkoitettu optikkoliikkeiden käyttöön, mutta sitä voidaan hyödyntää myös optometrian opinnoissa. Opintosuunnitelma sisältää erityisasiakkaiden kohtaamisen, mutta kurssilla ei huomioida sukupuolivähemmistöjä.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmenee, että suurinta vähemmistöstressiä sukupuolivähemmistöille aiheuttaa väärin sukupuolittaminen ja optikkoliikkeiden vahva mies-naisjako. Ongelmia aiheuttavat henkilötunnuksen määrittämä sukupuoli optikkoliikkeiden asiakastietojärjestelmissä, markkinointi ja kehysten jako miesten ja naisten kehyksiin. Sukupuolen perusteella tehty jako tuntuu turhalta ja aiheuttaa ahdistusta silmälaseja hankittaessa. Optikkoliikkeen toiminta kaipaa kehitystä, jotta saavutetaan yhdenvertainen palvelu ja vähennetään vähemmistöstressiä. Kehysten lajitteleminen toisella tavalla tai unisex-kategorian lisääminen koetaan tärkeäksi. Optikkoliikkeen työntekijät tarvitsevat lisäkoulutusta sukupuolisensitiiviseen kohtaamiseen liittyen. Oikean termistön käyttäminen, kohtaaminen ilman olettamuksia ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän tiedon lisääminen auttavat asiakaskohtaamisen onnistumiseen.