Sädehoidon virtuaalinen 360°-oppimisympäristö
Haataja, Anni; Viro, Emmi (2021)
Haataja, Anni
Viro, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521590
Tiivistelmä
Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat yleistyneet viime vuosien aikana. Ne ovat vuorovaikutteisia, tietoteknisesti tuotettuja ympäristöjä, joissa ei olla fyysisesti läsnä, vaan niitä käytetään älylaitteiden kuten kännykän, tieto-koneen tai VR-lasien avulla. Virtuaaliympäristöllä tarkoitetaan kolmiulotteista ympäristöä, jossa ihminen voi tutkia tuotettua ympäristöä. Ne perustuvat reaalimaailmaa vastaavaan 360-panoraamakuvaan.
Kehittämistyön tilaaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoululle röntgenhoitajaopiskelijoiden opetuskäyttöön virtuaalinen 360°-oppimisympäristö säde-hoitohuoneesta sekä hoitajien säätö- ja ohjaustilasta. Taustatietoa kerättiin tietokannoista kuten Pubmed, Medic ja Terveysportti. Artikkelien mukaanottokriteerit olivat suomen- tai englanninkielisyys sekä artikkeleiden rajaaminen julkaisuajan mukaan niin, ettei mukaan valikoitunut yli 10 vuotta vanhoja julkaisuja.
Sädehoidon tilat kuvattiin 360°-kameralla ja kuvat ladattiin ThingLink-sovellukseen, missä niistä luotiin virtuaalinen oppimisympäristö. Virtuaalinen oppimisympäristö sisältää kuvia, videoita sekä tietoa sädehoitohuoneesta, laitteista, potilaan asettelusta sekä hoitajien säätö- ja ohjaustilasta. Kehittämistyön tavoitteena oli antaa opis-kelijoille todenmukainen kuva sädehoidon toimintaympäristöstä sekä laitteista. Virtuaalinen oppimisympäristö toimii opiskelijan työvälineenä ja tukee teoriaopintoja. ThingLink on vuonna 2010 kehitetty sovellus, jolla pystyy luomaan ja jakamaan omia interaktiivisia kuvia ja videoita myös 360°-muodossa sekä katselemaan muiden tuotoksia.
Kehittämistyön arviointi toteutettiin Webropol-kyselyllä Savonia-ammattikorkeakoulun eri vuosikurssien röntgenhoitajaopiskelijoille. Saatujen palautteiden perusteella virtuaalinen oppimisympäristö on toimiva ja hyvä lisä muiden oppimismateriaalien rinnalle, se tukee teoriaopintoja sekä auttaa opiskelijoita tutustumaan säde-hoidon tiloihin ennen kuin opiskelija pääse itse varsinaisesti paikan päälle katsomaan tiloja.
Kehittämistyöllämme loimme oppimisympäristön, jota Savonia-ammattikorkeakoulun röntgenhoitajatutkinnon opettajat voivat hyödyntää opetuksessa sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan henkilökunta uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Virtuaalinen oppimisympäristö luovutetaan Savonia-ammattikorkeakoululle käyttö- ja muokkausoikeuksineen, jolloin tilaaja pääsee muokkaamaan virtuaalista oppimisympäristöä tulevaisuudessa ajantasaiseksi. Jatkokehitysideaksi tulevaisuudessa oppimisympäristöstä voi tehdä myös englanninkielisen version.
Kehittämistyön tilaaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoululle röntgenhoitajaopiskelijoiden opetuskäyttöön virtuaalinen 360°-oppimisympäristö säde-hoitohuoneesta sekä hoitajien säätö- ja ohjaustilasta. Taustatietoa kerättiin tietokannoista kuten Pubmed, Medic ja Terveysportti. Artikkelien mukaanottokriteerit olivat suomen- tai englanninkielisyys sekä artikkeleiden rajaaminen julkaisuajan mukaan niin, ettei mukaan valikoitunut yli 10 vuotta vanhoja julkaisuja.
Sädehoidon tilat kuvattiin 360°-kameralla ja kuvat ladattiin ThingLink-sovellukseen, missä niistä luotiin virtuaalinen oppimisympäristö. Virtuaalinen oppimisympäristö sisältää kuvia, videoita sekä tietoa sädehoitohuoneesta, laitteista, potilaan asettelusta sekä hoitajien säätö- ja ohjaustilasta. Kehittämistyön tavoitteena oli antaa opis-kelijoille todenmukainen kuva sädehoidon toimintaympäristöstä sekä laitteista. Virtuaalinen oppimisympäristö toimii opiskelijan työvälineenä ja tukee teoriaopintoja. ThingLink on vuonna 2010 kehitetty sovellus, jolla pystyy luomaan ja jakamaan omia interaktiivisia kuvia ja videoita myös 360°-muodossa sekä katselemaan muiden tuotoksia.
Kehittämistyön arviointi toteutettiin Webropol-kyselyllä Savonia-ammattikorkeakoulun eri vuosikurssien röntgenhoitajaopiskelijoille. Saatujen palautteiden perusteella virtuaalinen oppimisympäristö on toimiva ja hyvä lisä muiden oppimismateriaalien rinnalle, se tukee teoriaopintoja sekä auttaa opiskelijoita tutustumaan säde-hoidon tiloihin ennen kuin opiskelija pääse itse varsinaisesti paikan päälle katsomaan tiloja.
Kehittämistyöllämme loimme oppimisympäristön, jota Savonia-ammattikorkeakoulun röntgenhoitajatutkinnon opettajat voivat hyödyntää opetuksessa sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan henkilökunta uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Virtuaalinen oppimisympäristö luovutetaan Savonia-ammattikorkeakoululle käyttö- ja muokkausoikeuksineen, jolloin tilaaja pääsee muokkaamaan virtuaalista oppimisympäristöä tulevaisuudessa ajantasaiseksi. Jatkokehitysideaksi tulevaisuudessa oppimisympäristöstä voi tehdä myös englanninkielisen version.