Autotalo Sherif Oy:n liiketoiminnan kehittäminen
Kheder, Amir (2021)
Kheder, Amir
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421555
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan Autotalo Sherif Oy:n liiketoiminnan kehittämismahdollisuuksia huolto-, korjaamo- ja rengashotellitoiminnoissa. Työn tavoitteena on selkeyttää prosesseja tehokkuuden ja asiakaspalvelun parantamiseksi. Opinnäytetyötä tehdään samanaikaisesti, kun yritys muuttaa uusiin, suurempiin toimitiloihin. Merkittävänä kehitystoimenpiteenä on kasvaneiden tilakustannusten sovittaminen liiketoimintaan. Koronapandemian mukanaan tuomia haasteita hyödynnettiin mahdollisuutena löytää yritykselle uusia asiointikokemusta parantavia palveluita.
Opinnäytetyössä haettiin myös muutosta yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Sisäisen viestinnän kehitystavoitteena oli parantaa henkilöstön tietoisuutta oman työnsä tavoitteista. Ulkoisen viestinnän tärkeimpänä kehitystavoitteena oli kertoa asiakkaille uusista palveluista sekä helpottaa asiakkaiden sopeutumista uusiin menettelytapoihin.
Yrityksen toimitilojen kiinteitä kuluja, erityisesti energiakustannuksia saatiin alennettua merkittävästi tehdyillä tilajärjestelyillä sekä lämmitysjärjestelmään tehdyillä muutoksilla. Lämmityksen etähallinta laski myös olennaisesti lämmityskustannuksia mahdollistamalla ylläpitolämpötilan merkittävän alentamisen.
Yhteenvetona työstä voi todeta, että kohdeyrityksessä onnistuttiin kasvattamaan myyntiä ja kannattavuutta kehittämällä yrityksen liiketoimintaa, parantamalla palvelun laatua sekä kehittämällä palveluiden soveltuvuutta laajemmalle asiakaskunnalle. Korjaamon tehokkuuden parantamisen ei työn tulosten perusteella tarvitse olla ristiriidassa hyvän asiakaspalvelun kanssa. Korjaamopalveluiden kehittämisessä on tärkeää pitää mielessä asioinnin yksinkertaisuus ja helppous, joiden mukanaan tuomaa tehokkuutta asiakkaat arvostavat.
Opinnäytetyössä haettiin myös muutosta yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Sisäisen viestinnän kehitystavoitteena oli parantaa henkilöstön tietoisuutta oman työnsä tavoitteista. Ulkoisen viestinnän tärkeimpänä kehitystavoitteena oli kertoa asiakkaille uusista palveluista sekä helpottaa asiakkaiden sopeutumista uusiin menettelytapoihin.
Yrityksen toimitilojen kiinteitä kuluja, erityisesti energiakustannuksia saatiin alennettua merkittävästi tehdyillä tilajärjestelyillä sekä lämmitysjärjestelmään tehdyillä muutoksilla. Lämmityksen etähallinta laski myös olennaisesti lämmityskustannuksia mahdollistamalla ylläpitolämpötilan merkittävän alentamisen.
Yhteenvetona työstä voi todeta, että kohdeyrityksessä onnistuttiin kasvattamaan myyntiä ja kannattavuutta kehittämällä yrityksen liiketoimintaa, parantamalla palvelun laatua sekä kehittämällä palveluiden soveltuvuutta laajemmalle asiakaskunnalle. Korjaamon tehokkuuden parantamisen ei työn tulosten perusteella tarvitse olla ristiriidassa hyvän asiakaspalvelun kanssa. Korjaamopalveluiden kehittämisessä on tärkeää pitää mielessä asioinnin yksinkertaisuus ja helppous, joiden mukanaan tuomaa tehokkuutta asiakkaat arvostavat.