Oppimispäiväkirja markkinointivideon tuotannosta
Rekola, Nicklas Alex Christian (2021)
Rekola, Nicklas Alex Christian
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521594
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuodossa, jossa raportoin videomarkkinointiprojektin työvaiheita yrityksen yhteyshenkilön näkökulmasta ja lopuksi analysoin projektipäiväkirjan vaiheita, jotta voin tarjota yritykselle kehitysehdotuksia tulevaisuuden digimarkkinointiprojekteihin. Havaintoja työstä tehdään kuvailemalla yksityiskohtaisesti projektin eri vaiheet suunnittelusta valmiin videon markkinointiin.
Valitsin toteutustavaksi päiväkirjamaisen opinnäytetyön, koska koen, että koko prosessin kuvaaminen on tärkeä osa kannattavuuden arvioinnissa. Varsinkin keskikokoisilla yrityksillä resurssit “ylimääräisiin” projekteihin ovat hyvin pienet ellei niitä vapauteta muualta ja tästä syystä on tärkeää osata arvioida kannattaako tietynlaisia projekteja toistaa tulevaisuudessa ja mikäli toistetaan, miten niitä voidaan parantaa tulevaisuudessa. Projektipäiväkirja markkinointivideon toteutuksesta auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä toteutus vaatii ja miten se on järkevintä toteuttaa. Käytin projektipäiväkirjan tukena digimarkkinoinnin teoriaa niistä osa-alueista, jotka ovat näyttäneet lupaavia tuloksia saman kaltaisilla markkinoinnin projekteilla. Viitekehys koostuu digimarkkinoinnista, syventyy inbound- markkinointiin ja lopulta porautuu vielä syvemmälle vaikuttajamarkki-nointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on opettaa organisaatiota vetoamaan nuoriin kohderyhmiin, lisätä yrityksen tunnettuutta, avata yksityiskohtaisesti markkinointivideon tuotantoprosessin haasteet kuin myös onnistumiset ja selvittää miten tuloksellinen projekti oli.
Työnantajanani toimii keskikokoinen suomalainen yritys, joka toimii teollisuuden elintarvikesektorilla ja työllistää noin 50 ihmistä ympäri vuoden. Yrityksen markkinointi on tällä hetkellä melko pirstaloitunutta ja sitä hoitaa sivutoimisesti useampi henkilö ja siinä apuna toimii mainostoimisto. Videoprojektin aikana työtehtäviini kuului muun muassa videon rakenteen suunnittelu, yhteistyö-kumppaneiden tapaamisten organisointi, yrityksen oman tuotantoprosessin esittely, visuaalinen sommittelu ja valmiin videon jälkimarkkinointi.
Opinnäytetyö jää sellaisenaan yrityksen hyödynnettäväksi tulevaisuuden digimarkkinointia varten ja opinnäytetyön lopussa on tarjottu yritykselle näkökulmia siitä, miten ohjata videoprojekteja tulevaisuudessa. Huomioitaviksi asioiksi tulevaisuuden videoprojekteissa löytyi projektipäiväkirjan pohjalta urakka-luontoinen hinnoittelu, yhteistyökumppanin valintaprosessi ja systemaattinen suunnittelutyö valmiin projektin markkinoinnin osalta.
Valitsin toteutustavaksi päiväkirjamaisen opinnäytetyön, koska koen, että koko prosessin kuvaaminen on tärkeä osa kannattavuuden arvioinnissa. Varsinkin keskikokoisilla yrityksillä resurssit “ylimääräisiin” projekteihin ovat hyvin pienet ellei niitä vapauteta muualta ja tästä syystä on tärkeää osata arvioida kannattaako tietynlaisia projekteja toistaa tulevaisuudessa ja mikäli toistetaan, miten niitä voidaan parantaa tulevaisuudessa. Projektipäiväkirja markkinointivideon toteutuksesta auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä toteutus vaatii ja miten se on järkevintä toteuttaa. Käytin projektipäiväkirjan tukena digimarkkinoinnin teoriaa niistä osa-alueista, jotka ovat näyttäneet lupaavia tuloksia saman kaltaisilla markkinoinnin projekteilla. Viitekehys koostuu digimarkkinoinnista, syventyy inbound- markkinointiin ja lopulta porautuu vielä syvemmälle vaikuttajamarkki-nointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on opettaa organisaatiota vetoamaan nuoriin kohderyhmiin, lisätä yrityksen tunnettuutta, avata yksityiskohtaisesti markkinointivideon tuotantoprosessin haasteet kuin myös onnistumiset ja selvittää miten tuloksellinen projekti oli.
Työnantajanani toimii keskikokoinen suomalainen yritys, joka toimii teollisuuden elintarvikesektorilla ja työllistää noin 50 ihmistä ympäri vuoden. Yrityksen markkinointi on tällä hetkellä melko pirstaloitunutta ja sitä hoitaa sivutoimisesti useampi henkilö ja siinä apuna toimii mainostoimisto. Videoprojektin aikana työtehtäviini kuului muun muassa videon rakenteen suunnittelu, yhteistyö-kumppaneiden tapaamisten organisointi, yrityksen oman tuotantoprosessin esittely, visuaalinen sommittelu ja valmiin videon jälkimarkkinointi.
Opinnäytetyö jää sellaisenaan yrityksen hyödynnettäväksi tulevaisuuden digimarkkinointia varten ja opinnäytetyön lopussa on tarjottu yritykselle näkökulmia siitä, miten ohjata videoprojekteja tulevaisuudessa. Huomioitaviksi asioiksi tulevaisuuden videoprojekteissa löytyi projektipäiväkirjan pohjalta urakka-luontoinen hinnoittelu, yhteistyökumppanin valintaprosessi ja systemaattinen suunnittelutyö valmiin projektin markkinoinnin osalta.