Etäjohtaja hyvän vuorovaikutuksen mahdollistajana
Kröger, Hanna-Kaisa (2021)
Kröger, Hanna-Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521604
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe muodostui toimeksiantajan ideasta lähteä tutkimaan etäjohtamista. Ehdotus etäjohtamisesta tuli keväällä 2020, koronapandemian puhkeamisen aikaan. Yhtäkkiseen ja totaaliseen etätyöskentelyyn siirtyminen tuli Suomessa monille täysin uutena asiana eteen. Tilanteessa, jossa kaikki kynnelle kykenevät siirtyivät etätöihin, oli tutkimusta hedelmällistä toteuttaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten etäjohtaja pystyy mahdollistamaan hyvän vuorovaikutuksen työskenneltäessä etänä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää parhaat vuorovaikutustavat etätyöskentelyssä sekä miten tarvittavat tiedot olisivat kaikille niitä tarvitseville saatavilla.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin lyhyellä kyselytutkimuksella. Tutkimuksen pääpaino oli kvalitatiivisissa menetelmissä, joita kvantitatiivinen osuus tuki ja täydensi. Empiirisen aineiston keruu jatkui kyselytutkimuksen jälkeen puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Heistä puolet toimivat etäjohtajina ja puolet asiantuntijoina.
Tutkimus osoitti etäjohtajan merkityksen etätyöskentelyssä. Jotta vuorovaikutus etätyössä olisi parempaa, vaatii se erilaisia toimenpiteitä. Hyviä käytänteitä tutkimuksessa löytyi useita. Näistä merkittävimmiksi muodostuivat säännölliset tiimipalaverit ja säännölliset one to one palaverit esihenkilön kanssa. Etäjohtaja mahdollistaa hyvän vuorovaikutuksen aktiivisella yhteydenpidolla, hyvillä palaverikäytänteillä sekä säännöllisillä kasvokkaisilla kohtaamisilla. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää etätiimeissä. Etäjohtaminen, etätyöskentely sekä hybridityö ovat potentiaalisia tutkimusaiheita myös tulevaisuudessa. The subject of the study is based the suggestion of the client organization to do research into remote management. The proposal for the subject was made in the spring of 2020, at the time of the outbreak of the coronavirus pandemic. The sudden transition to a complete remote working mode came as a completely new phenomenon for many in Finland. In a situation where everyone switched to working remotely, it was fruitful to conduct research on the topic. The aim of the study was to find out how remote managers could enable good interaction when working remotely. In addition, the aim was to find out the best ways to interact in remote work and how necessary information would be available to everyone in need of them.
Both quantitative and qualitative methods were used in the study. Quantitative data were collected through a short questionnaire survey. The main focus of the study was on qualitative methods, which were supported and complemented by the quantitative methods. After the questionnaire survey the collection of empirical material continued with semi-structured thematic interviews. There was a total of eight interviewees. Half of them worked as remote managers and half as specialists.
The study showed remote managers’ importance in the remote working mode. Better interaction in remote work requires different measures. Several good practices were found in the study. The most significant ones were regular team meetings and regular one-on-one meetings with the supervisor. The remote manager enables good interaction through active communication, good meeting practices and regular face-to-face encounters. The results obtained in the study can be utilized in remote teams. Remote management, remote work and hybrid work are potential research topics also in the future.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin lyhyellä kyselytutkimuksella. Tutkimuksen pääpaino oli kvalitatiivisissa menetelmissä, joita kvantitatiivinen osuus tuki ja täydensi. Empiirisen aineiston keruu jatkui kyselytutkimuksen jälkeen puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Heistä puolet toimivat etäjohtajina ja puolet asiantuntijoina.
Tutkimus osoitti etäjohtajan merkityksen etätyöskentelyssä. Jotta vuorovaikutus etätyössä olisi parempaa, vaatii se erilaisia toimenpiteitä. Hyviä käytänteitä tutkimuksessa löytyi useita. Näistä merkittävimmiksi muodostuivat säännölliset tiimipalaverit ja säännölliset one to one palaverit esihenkilön kanssa. Etäjohtaja mahdollistaa hyvän vuorovaikutuksen aktiivisella yhteydenpidolla, hyvillä palaverikäytänteillä sekä säännöllisillä kasvokkaisilla kohtaamisilla. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää etätiimeissä. Etäjohtaminen, etätyöskentely sekä hybridityö ovat potentiaalisia tutkimusaiheita myös tulevaisuudessa.
Both quantitative and qualitative methods were used in the study. Quantitative data were collected through a short questionnaire survey. The main focus of the study was on qualitative methods, which were supported and complemented by the quantitative methods. After the questionnaire survey the collection of empirical material continued with semi-structured thematic interviews. There was a total of eight interviewees. Half of them worked as remote managers and half as specialists.
The study showed remote managers’ importance in the remote working mode. Better interaction in remote work requires different measures. Several good practices were found in the study. The most significant ones were regular team meetings and regular one-on-one meetings with the supervisor. The remote manager enables good interaction through active communication, good meeting practices and regular face-to-face encounters. The results obtained in the study can be utilized in remote teams. Remote management, remote work and hybrid work are potential research topics also in the future.