Näytä suppeat kuvailutiedot

Röntgenhoitaja ja laboratoriohoitaja isotooppiyksikössä: yhtäläisyydet ja eroavaisuudet työnkuvissa Suomessa

Raasakka, Soile; Rahikainen, Henna (2021)

dc.contributor.authorRaasakka, Soile
dc.contributor.authorRahikainen, Henna
dc.date.accessioned2021-11-25T10:52:05Z
dc.date.available2021-11-25T10:52:05Z
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/508403
dc.description.abstractRöntgenhoitaja ja laboratoriohoitaja työskentelevät moniammatillisissa tiimeissä yksikön koon mukaan. Moniammatillisuudella tarkoitetaan eri ammattilaisten välistä yhteistyötä samassa työyksikössä. Kahden eri ammattiryhmän edustajat ovat oman alansa asiantuntijoita ja omaavat erilaisen koulutustaustan. Terveydenhuollon ammattien kehittyessä, työnkuvat ja työtehtävät voivat kokea uudistuksia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomessa isotooppiyksiköissä työskentelevien röntgen- ja laboratoriohoitajien työtehtäviä. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli lisätä röntgen- ja laboratoriohoitajien tietämystä siitä, kuinka röntgen- ja laboratoriohoitajan työnkuvat ja työtehtävät eroavat toisistaan Suomessa. Tutkimuksessa käsiteltiin myös hybridikoulutuksen saaneita laboratoriohoitajia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu isotooppiyksikön toiminnan kuvauksesta, röntgen- ja laboratoriohoitajien koulutusvaatimuksista sekä tuomme esille näkökulmaa moniammatilliseen yhteistyöhön. Käyttämäämme teoriatietoa hankittiin aikaisemmista tutkimuksista ja aihepiiriin sopivista teoksista. Tutkimustamme ohjasivat tutkimuskysymykset: 1. Mitkä ovat yhtäläisyydet röntgen- ja laboratoriohoitajien työtehtävissä eri isotooppiyksiköissä Suomessa? ja 2. Mitkä ovat eroavaisuudet röntgen- ja laboratoriohoitajien työtehtävissä eri isotooppiyksiköissä Suomessa? Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen e-lomakekyselyn avulla. Kysely lähetettiin viiden isotooppiyksikön osastonhoitajalle. Tutkimukseen saatiin kolme vastaajaa. Kysely analysoitiin aineistonlähtöisellä sisällönanalyysimetodilla. Tutkimuksessa selvisi, että kaikissa yksiköissä röntgenhoitajat toimivat konehoitajina sekä potilashoitajina. Lisäksi röntgenhoitajat osallistuvat puhdastilatyöskentelyyn ja laadunvalvontaan. Laboratoriohoitajat työskentelevät yksiköissä potilashoitajina ja osallistuvat puhdastilatyöskentelyyn röntgenhoitajien tavoin, lisäksi laboratoriohoitajien työtehtäviin kuuluvat GFR-tutkimukset, soluleimaus ja kromatografia. Laboratoriohoitajat tekevät gammatutkimuksia, mutta diagnostista TT-kuvantamista he tekevät röntgenhoitajan kanssa. Laboratoriohoitajat osallistuvat myös laadunvalvontaan. Hybridihoitajien työtehtävät eivät eronneet laboratoriohoitajien työtehtävistä. Kaikissa yksiköissä kaikki työntekijät suorittavat laadunvalvonnan tehtäviä, yhdessä yksikössä työntekijän ammatti vaikuttaa siihen, mitä laadunvalvonnan tehtäviä hän tekee. Osassa yksiköistä työntekijöillä on mahdollista tehdä myös hallinnollisia tehtäviä, mutta nämä vaativat lisäkoulutusta. Työnkierto on yksikkökohtaista, ja yhdessä kyselyyn vastanneessa yksikössä työntekijän ammatti vaikutti työnkiertoon. Kyselyn tuloksista voidaan nähdä, että röntgen- ja laboratoriohoitajien työnkuvat isotooppiyksiköissä Suomessa eivät eroa toisistaan suuresti. Työntekijät osallistuvat konehoitajan, potilashoitajan, puhdastilatyöskentelyn ja laadunvalvonnan työtehtäviin tasapuolisesti. Eroavaisuutena työnkuvista ilmenee diagnostinen TT-kuvantaminen, kromatografia, soluleimaus ja GFR-tutkimukset. Hybridikoulutus ei näyttäisi vaikuttavan laboratoriohoitajan työtehtäviin.fi
dc.description.abstractA radiographer and a biomedical laboratory technologist work in a multifunctional team in an isotope unit. The purpose of this study was to discover the job assignments of radiographers and laboratory technologists in isotope units in Finland. The aim of this study was to add to the knowledge of these two professions on how their job assignments and job descriptions differentiate from each other. Laboratory technologists who have additional training in hybrid imaging were also included in this study. The theoretical framework of this study compiles of a description of how an isotope unit works, what are the education requirements of radiographers and laboratory technologists, and we also bring perspective to multifunctional teams’ collaborations. The theory, that we used in this study, was compiled of precious studies and publications that fit in the frame of this study. Our study was guided by our two research questions: 1. What are the similarities of the job descriptions? and 2. What are the differences of the job descriptions?. As for methods, this study was conducted with qualitative research methods, and the data for the study was collected by sending a e-form questionnaire to five head nurses who work in dif-ferent isotope units in Finland. Three answers were received. We analyzed the answers by using data-based content analysis. The results showed that the radiographers job assignments include working as imaging ma-chine operators. They also work in patient care, quality assurance and inside radioisotope laboratories. Laboratory technicians also work in patient care, do quality assurance and work inside radioisotope laboratories. They also do glomerular filtration rate tests, cell labeling and chromatography. Laboratory technicians also do scintigraphy, also known as gamma scans, but diagnostic CT-scans are done together with radiographers. There were no differ-ences in job assignments between laboratory technicians and those who have studied addi-tional training in hybrid imaging. In some units, it is possible for the employees to also do administrational work, but it requires additional training. How the job rotation is constructed depends on the unit, but in one unit the employee’s profession affected the job rotation. The results lead to a conclusion that there is no big difference found in the job descriptions between the two professions. All the employees work equally in patient care, inside radioiso-tope laboratories, do quality assurance and work as imaging machine operators. We would like to point out the few differences that we discovered, those being that laboratory technol-ogists do glomerular filtration rate tests, cell labeling and chromatography, and if a laboratory technologist is doing diagnostic CT-scans, they are required to do them with radiographers. In this study there was not found any difference in the job description if a laboratory technol-ogist had studied additional training in hybrid imaging.en
dc.language.isofin-
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0-
dc.titleRöntgenhoitaja ja laboratoriohoitaja isotooppiyksikössä: yhtäläisyydet ja eroavaisuudet työnkuvissa Suomessa-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2021112421575-
dc.subject.degreeprogramfi=Radiografia ja sädehoito|sv=Radiografi och strålbehandling|en=Radiography and Radiotherapy|-
dc.subject.ysolaboratoriohoitajat-
dc.subject.ysoröntgenhoitajat-
dc.subject.ysotyönkuva-
dc.subject.ysokoulutus-
dc.subject.ysomoniammatillisuus-
dc.subject.ysotyöntekijät-
dc.subject.ysoisotoopit-
dc.subject.ysoisotooppilääketiede-
dc.subject.disciplineRadiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p10148|http://www.yso.fi/onto/yso/p18206|http://www.yso.fi/onto/yso/p21453|http://www.yso.fi/onto/yso/p6402|http://www.yso.fi/onto/yso/p10181|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p84|http://www.yso.fi/onto/yso/p943|http://www.yso.fi/onto/yso/p9365|http://www.yso.fi/onto/yso/p1075fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot