Virtuaalistudion toteuttaminen
Nikiforova, Anna (2021)
Nikiforova, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on virtuaalistudion toteuttaminen. Työ on osa
Savonia ammattikorkeakoulun ” MuoToMyy" hanketta. Työn toimeksiantaja
on kuopiolainen Taustamarkkinat BGMT. Yrityksen toiminta keskittyy
esitystekniikkaan, striimauksiin ja virtuaalituotantoon.
Työssä käytiin läpi virtuaalistudion tarkoitusta ja kaikkia asioita, joiden avulla
se toteutetaan. Virtuaalistudio on projektiluonteinen työ, jossa hyödynnetiin
Unreal Engine 4 pelimoottoria ja sen lukuisia käyttömahdollisuuksia. HTC
Vive virtuaalitodellisuusjärjestelmää ja Blackmagic Design tuotetta
sovellettiin työn toteutukseen.
Tietoperusta koostuu virtuaalistudiosta muodostuvasta käsityksestä, joka on
määritelty sekä toimeksiantajan antaman mielikuvan että muiden yritysten
vastaavien tarjoamien palveluiden perusteella. Tietoperusteessa käsitellään
työn toteutukseen tarvittavat työvälineet ja kerrotaan niihin liittyvä
olennaisin perustieto.
Työ toteutettiin vaiheittain, ja jokainen vaihe koostui sen omista haasteista ja
päämääristä. Asetettu tavoite oli saavutettu, ja tulos oli käyty läpi yhdessä
toimeksiantajan kanssa.
Lopussa pohditaan, kuinka lopputulosta voisi kehittää jatkossa, millaiset
haasteet ja ratkaisut liittyvät jatkokehitykseen sekä millaisena tekijä itse on
kokenut työn toteuttamisen omaa oppimista ja ammattikehitystä
pohdiskellen.
Savonia ammattikorkeakoulun ” MuoToMyy" hanketta. Työn toimeksiantaja
on kuopiolainen Taustamarkkinat BGMT. Yrityksen toiminta keskittyy
esitystekniikkaan, striimauksiin ja virtuaalituotantoon.
Työssä käytiin läpi virtuaalistudion tarkoitusta ja kaikkia asioita, joiden avulla
se toteutetaan. Virtuaalistudio on projektiluonteinen työ, jossa hyödynnetiin
Unreal Engine 4 pelimoottoria ja sen lukuisia käyttömahdollisuuksia. HTC
Vive virtuaalitodellisuusjärjestelmää ja Blackmagic Design tuotetta
sovellettiin työn toteutukseen.
Tietoperusta koostuu virtuaalistudiosta muodostuvasta käsityksestä, joka on
määritelty sekä toimeksiantajan antaman mielikuvan että muiden yritysten
vastaavien tarjoamien palveluiden perusteella. Tietoperusteessa käsitellään
työn toteutukseen tarvittavat työvälineet ja kerrotaan niihin liittyvä
olennaisin perustieto.
Työ toteutettiin vaiheittain, ja jokainen vaihe koostui sen omista haasteista ja
päämääristä. Asetettu tavoite oli saavutettu, ja tulos oli käyty läpi yhdessä
toimeksiantajan kanssa.
Lopussa pohditaan, kuinka lopputulosta voisi kehittää jatkossa, millaiset
haasteet ja ratkaisut liittyvät jatkokehitykseen sekä millaisena tekijä itse on
kokenut työn toteuttamisen omaa oppimista ja ammattikehitystä
pohdiskellen.