"Elämän eväitä lapselle" : Alle kouluikäisten lasten työkasvatus päiväkodin ja vanhempien toteuttamana
Kelanti, Tiina (2012)
Kelanti, Tiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena oli avata työkasvatuksen idean ja historian lisäksi sen nykytilannetta eli miten työkasvatus nykyään ilmenee pienten, alle kouluikäisten lasten elämässä niin päiväkodissa kuin vanhempien kotikasvatuksessa sekä, mitä merkitystä työkasvatuksella on lapsen kasvulle. Pyrin opinnäytetyössäni tutustumaan myös päiväkotihenkilöstön ja vanhempien työkasvatuskäsitysten ja -toimintatapojen muutokseen sekä selvittämään, miten päiväkoti tekee yhteistyötä vanhempien ja päiväkodin ulkopuolisten tahojen kanssa työkasvatukseen liittyen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni on laadullinen ja kuvaileva tutkimus, jossa käsittelin teoriatietoa hyödyntäen työkasvatuksen toteutumista, näkymistä, merkitystä ja vaikutusta lapsen jokapäiväisessä elämässä. Selvitin myös päiväkotihenkilöstön ja vanhempien työkasvatuskäsitysten ja toimintatapojen muutosta sekä päiväkodin tekemää yhteistyötä työkasvatukseen liittyen.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni tutkimusaineisto on kerätty haastattelua, kyselyä ja havainnointia aineistonkeruumenetelminä käyttäen. Keräämäni aineiston analyysissä käytin teoriasidonnaista sisällönanalyysia ja analyysimenetelmänä teemoittelua, jonka avulla nostin aineistosta esille tutkimuskysymysten mukaisia teemoja ja analysoin niitä teoriatietoa ja omaa pohdinta hyödyntäen.
Keskeiset tutkimustulokset: Työkasvatus näkyy sekä vanhempien kotikasvatuksessa että päiväkotiympäristössä luonnollisena osana lapsen arkea erityisesti pienten työtehtävien muodossa. Lapset kokevat mielenkiintoa aikuisen tekemää työtä kohtaan ja haluavat auttaa esimerkiksi siivoamisessa. Työkasvatus kehittää lasta niin sosiaalisella, fyysisellä kuin psyykkisellä kehityksen osa-alueella.
Johtopäätökset: Työkasvatus on tärkeä asia lapsen elämässä, sillä se kehittää lasta kokonaisvaltaisesti ja antaa lapselle eväitä tulevaisuuteen. Erityisesti aikuisen roolilla monenlaisen esimerkin näyttäjänä, lapsen tukijana ja lapsen oman opettelun mahdollistajana erilaisissa asioissa on merkittävä vaikutus työkasvatuksessa. Työkasvatukseen liittyvää yhteistyötä päiväkodin ja vanhempien välillä voisi kehittää niin, että lapset saisivat vierailla vanhempien työpaikoilla tutustumassa siellä tehtäviin töihin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, työkasvatus, omatoimisuus, pienet työtehtävät, lapsen vastuuttaminen, päiväkoti, vanhemmat
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni on laadullinen ja kuvaileva tutkimus, jossa käsittelin teoriatietoa hyödyntäen työkasvatuksen toteutumista, näkymistä, merkitystä ja vaikutusta lapsen jokapäiväisessä elämässä. Selvitin myös päiväkotihenkilöstön ja vanhempien työkasvatuskäsitysten ja toimintatapojen muutosta sekä päiväkodin tekemää yhteistyötä työkasvatukseen liittyen.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni tutkimusaineisto on kerätty haastattelua, kyselyä ja havainnointia aineistonkeruumenetelminä käyttäen. Keräämäni aineiston analyysissä käytin teoriasidonnaista sisällönanalyysia ja analyysimenetelmänä teemoittelua, jonka avulla nostin aineistosta esille tutkimuskysymysten mukaisia teemoja ja analysoin niitä teoriatietoa ja omaa pohdinta hyödyntäen.
Keskeiset tutkimustulokset: Työkasvatus näkyy sekä vanhempien kotikasvatuksessa että päiväkotiympäristössä luonnollisena osana lapsen arkea erityisesti pienten työtehtävien muodossa. Lapset kokevat mielenkiintoa aikuisen tekemää työtä kohtaan ja haluavat auttaa esimerkiksi siivoamisessa. Työkasvatus kehittää lasta niin sosiaalisella, fyysisellä kuin psyykkisellä kehityksen osa-alueella.
Johtopäätökset: Työkasvatus on tärkeä asia lapsen elämässä, sillä se kehittää lasta kokonaisvaltaisesti ja antaa lapselle eväitä tulevaisuuteen. Erityisesti aikuisen roolilla monenlaisen esimerkin näyttäjänä, lapsen tukijana ja lapsen oman opettelun mahdollistajana erilaisissa asioissa on merkittävä vaikutus työkasvatuksessa. Työkasvatukseen liittyvää yhteistyötä päiväkodin ja vanhempien välillä voisi kehittää niin, että lapset saisivat vierailla vanhempien työpaikoilla tutustumassa siellä tehtäviin töihin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, työkasvatus, omatoimisuus, pienet työtehtävät, lapsen vastuuttaminen, päiväkoti, vanhemmat