Brändilisensointi audiovisuaalisilla aloilla : lisensoinnin hyödyntäminen kotimaisissa elokuva- ja televisiotuotantoyrityksissä
Koivuluoma, Katja (2021)
Koivuluoma, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521640
Tiivistelmä
Elokuva- ja televisioalojen brändilisensoinnin ja aineettomien oikeuksien myymisen muodossa. Televisio-ohjelmien myynti perustuu pääsääntöisesti formaattien lisensointiin. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten hyvin ohjelmia ja elokuvia osataan Suomessa lisensoida ja millä tavoin niistä syntyneitä aineettomia oikeuksia hyödynnetään.
Tämän tutkimuksen tilaajana toimii monialainen osuuskunta KREAM Helsinki, jonka jäsenistö koostuu laajasti eri luovien alojen kaupallistamisen osaajista. Vuonna 2021 prosentuaalisesti jäsenistön isoin osa työskentelee elokuva- ja televisioalojen parissa ja aihe on heidän ammattitaitonsa kannalta oleellinen. Vuonna 2021 osuuskunta tuotti ensimmäisen oman kaupallisen tuotannon, jonka myötä aineettomien oikeuksien kaupallistaminen koettiin enemmän ajankohtaiseksi. Lisäksi sekä tilaajan että sidosryhmiltä saatujen kommenttien perusteella tutkimus koettiin tärkeäksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kotimaisten elokuva- ja televisiotuotantoyritysten sekä tätä alaa koskevan brändilisensointiosaamisen ja ymmärtämyksen nykytilaa. Tämän pohjalta lisäksi mahdollisia koulutus- ja tiedonvälitys tai valmennustarpeita. Tietopohjassa käsitellään kaupallistamisen eri muotoja ja niiden eroavaisuuksia toisistaan. Käsittelyssä ovat brändilisensointi ja sen tunnusluvut maailmalla sekä hyödyntäminen audiovisuaalisilla aloilla, aineettomat oikeudet ja verkostot.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, aiempia tutkimusartikkeleita ja pienimuotoisia asiantuntijatyöpajoja, joilla kerättiin laadulliseen tutkimukseen aineistoa. Tuloksista kävi ilmi, että yritykset osaavat käyttää brändilisensointia ja tunnistaa aineettomia oikeuksiaan yllättävän hyvin, mutta kaikki riippuu pääasiassa yrityksen resursseista ja sen historiasta. Brändilisensointia hyödynnetään eniten formaattikaupan muodossa ja pienimuotoisesti oheistuotebisneksessä, mutta potentiaalia olisi enemmänkin.
Tämän tutkimuksen tilaajana toimii monialainen osuuskunta KREAM Helsinki, jonka jäsenistö koostuu laajasti eri luovien alojen kaupallistamisen osaajista. Vuonna 2021 prosentuaalisesti jäsenistön isoin osa työskentelee elokuva- ja televisioalojen parissa ja aihe on heidän ammattitaitonsa kannalta oleellinen. Vuonna 2021 osuuskunta tuotti ensimmäisen oman kaupallisen tuotannon, jonka myötä aineettomien oikeuksien kaupallistaminen koettiin enemmän ajankohtaiseksi. Lisäksi sekä tilaajan että sidosryhmiltä saatujen kommenttien perusteella tutkimus koettiin tärkeäksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kotimaisten elokuva- ja televisiotuotantoyritysten sekä tätä alaa koskevan brändilisensointiosaamisen ja ymmärtämyksen nykytilaa. Tämän pohjalta lisäksi mahdollisia koulutus- ja tiedonvälitys tai valmennustarpeita. Tietopohjassa käsitellään kaupallistamisen eri muotoja ja niiden eroavaisuuksia toisistaan. Käsittelyssä ovat brändilisensointi ja sen tunnusluvut maailmalla sekä hyödyntäminen audiovisuaalisilla aloilla, aineettomat oikeudet ja verkostot.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, aiempia tutkimusartikkeleita ja pienimuotoisia asiantuntijatyöpajoja, joilla kerättiin laadulliseen tutkimukseen aineistoa. Tuloksista kävi ilmi, että yritykset osaavat käyttää brändilisensointia ja tunnistaa aineettomia oikeuksiaan yllättävän hyvin, mutta kaikki riippuu pääasiassa yrityksen resursseista ja sen historiasta. Brändilisensointia hyödynnetään eniten formaattikaupan muodossa ja pienimuotoisesti oheistuotebisneksessä, mutta potentiaalia olisi enemmänkin.