Pelillisyys ja pelillistäminen lastensuojelun tehostetussa perhetyössä : Taitotreenit-pelin kehittäminen työvälineeksi
Pyhäjärvi, Marika (2021)
Pyhäjärvi, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lastensuojelun tehostetun perhetyön työvälineeksi digitaalinen peli sekä tarkastella työntekijöiden ja kokemusasiantuntijoiden kokemuksia pelistä. Kehitettyä Taitotreenit-peliä voi pelata älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella ja siinä harjoitellaan sosiaalisia taitoja. Peli on tarkoitettu pelattavaksi tapaamisessa yhdessä työntekijän kanssa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin lastensuojelun tehostetun perhetyön kanssa. Pelin kehittämisessä oli mukana lastensuojelun kokemusasiantuntijoita ja tehostetun perhetyön työntekijöitä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalityö asiakastyön lähtökohtana, pelillisyys ja pelillistäminen sekä pelin kehittäminen työvälineeksi. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen kehittämistutkimuksen elementtejä ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin haastatteluilla sekä kyselylomakkeella. Lastensuojelun kokemusasiantuntijoita haastateltiin teemahaastattelulla pelin kehittämiseen liittyen. Lastensuojelun työntekijöiltä ja kokemusasiantuntijoilta kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella palautetta ja kokemuksia kehitetystä pelistä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset perustuvat kerätyn aineiston analyysiin.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina olivat kehitetty Taitotreenit-peli sekä kaikkien vastaajien yhteinen kokemus siitä, että pelikokemus oli hyvä ja kehitetty työväline toimiva. Pelin koettiin lisäävän keskustelua, asiakkaan osallistumista ja asiakassuhteen vastavuoroisuutta. Lisäksi pelin koettiin mahdollistavan asiakassuhteen tasa-arvoisempaa kohtaamista sekä helpottavan tutustumista ja kontaktin saamista asiakkaaseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voi sanoa, että digitaaliset työvälineet ovat tarpeellisia ja niitä on hyvä kehittää asiakastyön tarpeista lähtöisin. Pelin avulla asiakkaan kohtaaminen tekemisen kautta helpottui, mikä on tyypillistä myös muiden työvälineiden kanssa. Asiakkaat on tärkeä ottaa mukaan kehittämiseen. Opinnäytetyön tulokset vahvistivat, ja olivat samansuuntaisia kuin aiempien tieteellisten tutkimusten tulokset liittyen pelillistämiseen sekä työvälineiden käyttöön asiakastyössä. Pelillistämistä ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää perhetyössä matalalla kynnyksellä, sillä se voi lisätä motivaatiota ja sitoutumista työskentelyyn. Verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa sekä olemassa olevan tiedon ja kokemuksen jakaminen kannattaa, jotta työtä ja palveluita voidaan kehittää entistä toimivammiksi.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalityö asiakastyön lähtökohtana, pelillisyys ja pelillistäminen sekä pelin kehittäminen työvälineeksi. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen kehittämistutkimuksen elementtejä ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin haastatteluilla sekä kyselylomakkeella. Lastensuojelun kokemusasiantuntijoita haastateltiin teemahaastattelulla pelin kehittämiseen liittyen. Lastensuojelun työntekijöiltä ja kokemusasiantuntijoilta kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella palautetta ja kokemuksia kehitetystä pelistä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset perustuvat kerätyn aineiston analyysiin.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina olivat kehitetty Taitotreenit-peli sekä kaikkien vastaajien yhteinen kokemus siitä, että pelikokemus oli hyvä ja kehitetty työväline toimiva. Pelin koettiin lisäävän keskustelua, asiakkaan osallistumista ja asiakassuhteen vastavuoroisuutta. Lisäksi pelin koettiin mahdollistavan asiakassuhteen tasa-arvoisempaa kohtaamista sekä helpottavan tutustumista ja kontaktin saamista asiakkaaseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voi sanoa, että digitaaliset työvälineet ovat tarpeellisia ja niitä on hyvä kehittää asiakastyön tarpeista lähtöisin. Pelin avulla asiakkaan kohtaaminen tekemisen kautta helpottui, mikä on tyypillistä myös muiden työvälineiden kanssa. Asiakkaat on tärkeä ottaa mukaan kehittämiseen. Opinnäytetyön tulokset vahvistivat, ja olivat samansuuntaisia kuin aiempien tieteellisten tutkimusten tulokset liittyen pelillistämiseen sekä työvälineiden käyttöön asiakastyössä. Pelillistämistä ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää perhetyössä matalalla kynnyksellä, sillä se voi lisätä motivaatiota ja sitoutumista työskentelyyn. Verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa sekä olemassa olevan tiedon ja kokemuksen jakaminen kannattaa, jotta työtä ja palveluita voidaan kehittää entistä toimivammiksi.