Miten myydä digitaalisesti tapahtuman yhteistyökumppanuus? : case Professio
Nyystilä, Jussi (2021)
Nyystilä, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia päättäjätapahtumien yhteistyökumppanuuksien myynnin digitalisointia ja luoda palvelumuotoilua hyödyntämällä tapahtuman yhteistyökumppanuuksille digitaalinen myyntialusta. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Professio Finland Oy:lle. Professio on päättäjätapahtumia ja koulutuksia tekevä tapahtumayritys.
Opinnäytetyön tietoperustana tarkastellaan palvelumuotoilun historiaa, avataan palvelumuotoilun eri termejä ja menetelmiä sekä syvennytään hyvän palvelun lainalaisuuksiin. Työssä paneudutaan myös business to business -myynnin teorioihin, verkkokauppojen kehittämiseen palvelumuotoilun opein ja erilaisiin myyntiprosessin digitalisoimisen strategioihin.
Kehittämisprosessissa kerätään erilaisilla laadullisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmillä analysoitavaa tietoa tutkimushaasteesta. Tutkimusaineisto koostuu Profession asiakastietokannalle lähetetystä määrällisestä kyselystä ja kuuden Profession kumppaniasiakkaan teemahaastattelusta. Opinnäytetyössä benchmarkataan Profession tapahtuma-alan kilpailijoita ja yhteistyökumppaneita sekä tapahtuma-alan ulkopuolelta toimiviksi todettuja verkkokauppoja. Tutkimuksessa esiin nouseviin havaintoihin haetaan ratkaisuja ideointityöpajassa.
Työn tuloksissa luodaan yhteistyökumppanuuden optimaalinen digitaalinen palvelupolku, ehdotetaan ratkaisuja Profession nettisivujen kehittämiseksi yhteistyökumppanuuksien myyntiin soveltuvammaksi ja kumppaniverkkokaupasta rakennetaan kolme erilaista prototyyppiä: sivustokartta, rautalankaproto ja klikkailtava proto. Optimaalista digitaalista palvelupolkua ja klikkailtavaa protoa validoidaan palvelun tulevien käyttäjien, Profession kumppaniasiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätelmissä tutkimuksen tulokset linkitetään teoriaan ja pohditaan niiden sovellettavuutta ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia. Lopuksi tarkastellaan opinnäytetyön opetuksia. Jatkotutkimusaiheena mainitaan verkkokaupan suunnittelun pitkittäistutkimus. Palvelumuotoilututkimuksien avulla saadaan arvokasta tietoa tästä tulevaisuuden kentästä matkalla kohti toimivia digitaalisia palveluita.
Opinnäytetyön tietoperustana tarkastellaan palvelumuotoilun historiaa, avataan palvelumuotoilun eri termejä ja menetelmiä sekä syvennytään hyvän palvelun lainalaisuuksiin. Työssä paneudutaan myös business to business -myynnin teorioihin, verkkokauppojen kehittämiseen palvelumuotoilun opein ja erilaisiin myyntiprosessin digitalisoimisen strategioihin.
Kehittämisprosessissa kerätään erilaisilla laadullisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmillä analysoitavaa tietoa tutkimushaasteesta. Tutkimusaineisto koostuu Profession asiakastietokannalle lähetetystä määrällisestä kyselystä ja kuuden Profession kumppaniasiakkaan teemahaastattelusta. Opinnäytetyössä benchmarkataan Profession tapahtuma-alan kilpailijoita ja yhteistyökumppaneita sekä tapahtuma-alan ulkopuolelta toimiviksi todettuja verkkokauppoja. Tutkimuksessa esiin nouseviin havaintoihin haetaan ratkaisuja ideointityöpajassa.
Työn tuloksissa luodaan yhteistyökumppanuuden optimaalinen digitaalinen palvelupolku, ehdotetaan ratkaisuja Profession nettisivujen kehittämiseksi yhteistyökumppanuuksien myyntiin soveltuvammaksi ja kumppaniverkkokaupasta rakennetaan kolme erilaista prototyyppiä: sivustokartta, rautalankaproto ja klikkailtava proto. Optimaalista digitaalista palvelupolkua ja klikkailtavaa protoa validoidaan palvelun tulevien käyttäjien, Profession kumppaniasiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön johtopäätelmissä tutkimuksen tulokset linkitetään teoriaan ja pohditaan niiden sovellettavuutta ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia. Lopuksi tarkastellaan opinnäytetyön opetuksia. Jatkotutkimusaiheena mainitaan verkkokaupan suunnittelun pitkittäistutkimus. Palvelumuotoilututkimuksien avulla saadaan arvokasta tietoa tästä tulevaisuuden kentästä matkalla kohti toimivia digitaalisia palveluita.