Sosiaalinen media markkinoinnissa : Case Kylpylähotelli Sani
Saviluoto, Niina (2012)
Saviluoto, Niina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017527
Tiivistelmä
Sosiaalisella medialla on tänä päivänä valtava joukko käyttäjiä ympäri maailmaa, ja myös yritykset ja organisaatiot ovat alkaneet siirtää markkinointitoimenpiteitään sinne, missä potentiaaliset asiakkaatkin ovat. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mikä on sosiaalisen median potentiaali yrityksen markkinointiviestinnässä. Työssä kartoitettiin Kylpylähotelli Sanin sosiaalisen median käyttöä ja erityisesti markkinointitoimenpiteitä Facebookissa. Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa, sen määritelmää ja eri kanavia, vahvuuksia, heikkouksia ja kustannuksia sekä miten siitä saadaan paras mahdollinen hyöty yritykselle. Lisäksi paneudutaan lyhyesti markkinointiviestinnän eri periaatteisiin ja erityisesti digitaaliseen markkinointiviestintään sekä asiakassuhdemarkkinointiin. Empiirinen osuus toteutettiin havainnoimalla Kylpylähotelli Sanin sekä vertailukohdaksi otetun Yyterin Kylpylähotellin Facebook-sivua sekä haastattelemalla Kylpylähotelli Sanin toimitusjohtajaa. Havainnoinneista selvisi, että sosiaalisen median potentiaalista ei ole yrityksellä tarkkaa käsitystä, eikä sitä ole hyödynnetty parhain mahdollisin tavoin. Yritykselle annettiin vinkkejä sekä teoreettisesti sekä konkreettisesti, miten asiakassuhdemarkkinointia voisi hoitaa Facebookissa.