Myymälöiden kehittäminen palvelumuotoillen : case Iittala
Ekman, Soile (2021)
Ekman, Soile
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621986
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Iittala-myymälöiden myyntiä palvelumuotoillen. Tavoitteena oli samalla osoittaa toimeksiantajayritykselle palvelumuotoilun hyödyllisyys kehittämistehtävissä.
Opinnäytetyön teoreettisessä viitekehyksessä pyrittiin kuvaamaan työhön keskeisesti liittyvät tekijät: muotoilu, liiketoiminnan tarpeet, hyvin suoriutuvat Iittala-myymälät ja asiakkaiden tarpeet. Nämä nivoutuvat viitekehyksessä tiiviisti metodien, myyntilukujen, osallistamisen ja asiakaskokemuksen kanssa.
Työssä käydään läpi kehittämistehtävän kannalta keskeistä teoriaa ja käsitteitä. Kehittämistyössä hyödynnettiin Design Councilin vuonna 2019 päivittämää muotoilun prosessimallia. Työ aloitettiin löydä-vaiheella, jossa havainnoitiin ja haastateltiin. Seuraavana oli vuorossa määritä-vaihe, jossa myyntidata visualisoitiin, koottiin tutkimusseinä ja luotiin kolme persoonaa. Kehitä-vaiheessa pidettiin ideointityöpaja jossa hyödynnettiin useita eri palvelumuotoilun ideointi-metodeja. Viimeisenä oli tuota-vaihe, jossa hyödynnettiin seuraavia palvelumuotoilun metodeja: käsitekartta, sarjakuva ja service blue print.
Työn lopputuloksena syntyi kampanjakonsepti. Konsepti rakentuu useammasta osasta. Tärkeimpänä konseptin osana, kampanjan ytimenä, toimii kampanjaan synkronoitu tuotekoulutus.
Kehittämisprosessi osoitti, että palvelumuotoilulla on mahdollista yhteiskehittää olemassa olevia palveluita. Opinnäytetyöprosessin aikana ei ehditty testata konseptia käytännössä.
Opinnäytetyön teoreettisessä viitekehyksessä pyrittiin kuvaamaan työhön keskeisesti liittyvät tekijät: muotoilu, liiketoiminnan tarpeet, hyvin suoriutuvat Iittala-myymälät ja asiakkaiden tarpeet. Nämä nivoutuvat viitekehyksessä tiiviisti metodien, myyntilukujen, osallistamisen ja asiakaskokemuksen kanssa.
Työssä käydään läpi kehittämistehtävän kannalta keskeistä teoriaa ja käsitteitä. Kehittämistyössä hyödynnettiin Design Councilin vuonna 2019 päivittämää muotoilun prosessimallia. Työ aloitettiin löydä-vaiheella, jossa havainnoitiin ja haastateltiin. Seuraavana oli vuorossa määritä-vaihe, jossa myyntidata visualisoitiin, koottiin tutkimusseinä ja luotiin kolme persoonaa. Kehitä-vaiheessa pidettiin ideointityöpaja jossa hyödynnettiin useita eri palvelumuotoilun ideointi-metodeja. Viimeisenä oli tuota-vaihe, jossa hyödynnettiin seuraavia palvelumuotoilun metodeja: käsitekartta, sarjakuva ja service blue print.
Työn lopputuloksena syntyi kampanjakonsepti. Konsepti rakentuu useammasta osasta. Tärkeimpänä konseptin osana, kampanjan ytimenä, toimii kampanjaan synkronoitu tuotekoulutus.
Kehittämisprosessi osoitti, että palvelumuotoilulla on mahdollista yhteiskehittää olemassa olevia palveluita. Opinnäytetyöprosessin aikana ei ehditty testata konseptia käytännössä.