Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Runkomelueristeen vaikutus raitiotien alusrakenteeseen

Savila, Ida-Maria (2021)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Savila.pdf (6.589Mt)
Lataukset: 


Savila, Ida-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621992
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kruunusillat-allianssille ja se käsittelee runkomelueristeen vaikutusta raitiotien alusrakenteeseen. Työn tavoitteena oli tutkia miten Kruunusillat-hankkeelle valittu runkomelueriste vaikuttaa raitiotien alusrakenteen kantavuuteen ja routivuuteen. Kruunusillat-allianssi suunnittelee ja rakentaa uuden raitiotieyhteyden Helsingin keskustasta Laajasaloon ja samalla parantaa olemassa olevaa kaupungin infraa.

Työ käsittelee raitiotien alusrakenteeseen rakennettavaa runkomelueristettä, jonka tarkoitus on vaimentaa raitiotievaunun liikkeestä syntyvää runkomelua ja värähtelyä. Runkomelu voi kantautua pitkiäkin matkoja tiivistä pohjamaata pitkin ympäristöön ja rakenteisiin. Kruunusillat-hankkeeseen valittu runkomelueriste on Vibisol Purasyksen polyuretaanipohjainen levy, jolla on sekoitesolurakenne.

Työn teoriaosuudessa käsitellään runkomelueristeen vaikutukseen tarvittavia Väyläviraston hyväksymiä mitoitusohjeita ja InfraRYL rakentamisen laatuun liittyviä asioita. Koska raitiotie rakennetaan osaksi kadun rakennetta, työssä on käsitelty sekä kadun, että radan rakenteiden määrityksiä. Lisäksi hankkeen suunnitteluperusteissa määritellään rakennettavan raitiotien tavoitekantavuus vallitsevan katuluokan perusteella, jonka takia kadun mitoitusperiaatteita käsitellään työssä. Teoriaosuudessa kerrotaan routamitoituksen laskentamenetelmästä ja kantavuuslaskennan Odemarkin kaavan muodostumisesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös laskentoihin tarvittavia tutkimuksia ja maaperän ominaisuuksia.

Hankkeen esittelyssä kerrotaan Kruunusillat-hankkeen suunnitteluperusteista, joiden perusteella routa- ja kantavuustutkimus tehtiin, sekä Kruunuvuorenrannan Koirasaarentien maaperäolosuhteista ja lähtötiedoista, jonka rakennetulle katualueelle työn tutkimus sijoittuu. Työn kantavuusmitoitus tehtiin Odemarkin kaavalla ja routamitoitus Tierakenteen suunnitteluohjeen mukaan, koska raitiotien routamitoitus suunnitellaan kadun mitoitusten mukaan. Laskennat tehtiin ilman runkomelueristettä ja sen kanssa, jotta pystyttiin vertailemaan eristeen vaikutusta tuloksiin. Kantavuusmitoituksen tuloksena runkomelueriste heikentää raitiotien kantavuutta. Routamitoituksen tuloksena taas runkomelueriste parantaa raitiotien alusrakenteen eristävyyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste