Sosiaalisen median välineet omaehtoisina työkaluina Liiketalouden yksikössä
Pääkkönen, Niko (2012)
Pääkkönen, Niko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017639
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli löytää hyväksi havaittuja sosiaalisen median välineitä, joita opiskelijat voivat käyttää omaehtoisina työkaluina ryhmätöissä, opinnäytetyössä ja muissa opinnoissaan liiketalouden yksikössä. Toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää omaehtoista opiskelua erityisesti ryhmätöissä tehokkaammaksi ja sujuvammaksi. Opinnäytetyö oli tärkeä, koska itsenäisesti tehtävät harjoitustyöt ja ryhmätyöt vaativat paljon aikatauluihin sovittamista ja tiedostojen jakamista. Sosiaalisen median välineet mahdollistavat nopean ja joustavan töiden jakamisen, minkä ansiosta työskentely on helpompaa.
Työn alussa etsittiin jo hyväksi havaittuja sosiaalisen median välineitä, jotka voidaan todeta potenttiaalisiksi omaehtoisiksi työkaluiksi opiskelijoiden käyttöön. Tätä varten opinnäytetyön tekijä testasi useita sosiaalisen median välineitä. Valituista välineistä kirjattiin ylös tapaustutkimuksia antamaan konkreettisia esimerkkejä sekä tukemaan väitettä välineen hyödystä ja soveltuvuudesta.
Valituista omaehtoisista välineistä suoritettiin myös opinnäytetyön empiriana toimiva kysely toisen vuosikurssin liiketalouden, kirjastoalan ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoille. Kyselyn tuloksena selvisi, että suurinta osaa valituista sosiaalisen median välineistä käytetään jo laajasti liiketalouden yksikössä, opiskelijat suhtautuvat myönteisesti välineiden omaehtoiseen käyttöön ja välineet ovat opiskelijoiden subjektiivisesta näkökulmasta käytettäviä. Paria valittua välinettä, Preziä ja Evernotea, sen sijaan ei tiedetä lainkaan opiskelijoiden keskuudessa, joskin niistä ollaan kyselyssä esille tulleen informaation pohjalta kiinnostuneita. Lisäksi noin puolet opiskelijoista, jotka eivät käyttäneet jotain välinettä, kaipaavat opastusta välineen käyttöön.
Koska kyseessä ovat jatkuvasti kehittyvät sosiaalisen median välineet, aiheen ajankohtaisuutta on syytä tarkistaa aika ajoin jatkotutkimuksena.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää omaehtoista opiskelua erityisesti ryhmätöissä tehokkaammaksi ja sujuvammaksi. Opinnäytetyö oli tärkeä, koska itsenäisesti tehtävät harjoitustyöt ja ryhmätyöt vaativat paljon aikatauluihin sovittamista ja tiedostojen jakamista. Sosiaalisen median välineet mahdollistavat nopean ja joustavan töiden jakamisen, minkä ansiosta työskentely on helpompaa.
Työn alussa etsittiin jo hyväksi havaittuja sosiaalisen median välineitä, jotka voidaan todeta potenttiaalisiksi omaehtoisiksi työkaluiksi opiskelijoiden käyttöön. Tätä varten opinnäytetyön tekijä testasi useita sosiaalisen median välineitä. Valituista välineistä kirjattiin ylös tapaustutkimuksia antamaan konkreettisia esimerkkejä sekä tukemaan väitettä välineen hyödystä ja soveltuvuudesta.
Valituista omaehtoisista välineistä suoritettiin myös opinnäytetyön empiriana toimiva kysely toisen vuosikurssin liiketalouden, kirjastoalan ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoille. Kyselyn tuloksena selvisi, että suurinta osaa valituista sosiaalisen median välineistä käytetään jo laajasti liiketalouden yksikössä, opiskelijat suhtautuvat myönteisesti välineiden omaehtoiseen käyttöön ja välineet ovat opiskelijoiden subjektiivisesta näkökulmasta käytettäviä. Paria valittua välinettä, Preziä ja Evernotea, sen sijaan ei tiedetä lainkaan opiskelijoiden keskuudessa, joskin niistä ollaan kyselyssä esille tulleen informaation pohjalta kiinnostuneita. Lisäksi noin puolet opiskelijoista, jotka eivät käyttäneet jotain välinettä, kaipaavat opastusta välineen käyttöön.
Koska kyseessä ovat jatkuvasti kehittyvät sosiaalisen median välineet, aiheen ajankohtaisuutta on syytä tarkistaa aika ajoin jatkotutkimuksena.