Z-sukupolven tavoittaminen podcasteilla
Myntti, Meri (2021)
Myntti, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten ja miksi Z-sukupolvi kuluttaa podcasteja ja miten he kokevat kaupallisen yhteistyön uskottavuuden podcasteissa. Aihetta lähdettiin tutkimaan kartoittamalla kuuntelutapoja, kuuntelumotiiveja, sisältömieltymyksiä ja uskottavaan kaupalliseen yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus on rajattu koskemaan 1996- 2003 välillä syntyneisiin Z-sukupolveen kuuluviin henkilöihin. Tutkimus rajataan myös koskemaan podcasteissa tapahtuvaan vaikuttajamarkkinointiin ja kaupallisiin yhteistöihin. Tutkimuksen toimeksiantajana oli vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto Asennemedia.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa perustui Z-sukupolveen kuuluviin henkilöihin ja heidän ymmärtämiseensä ympäristön, ominaispiirteiden ja podcastien käyttämisen kautta. Toisessa osassa puolestaan tutustuttiin podcasteihin ja vaikuttajamarkkinointiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Z-sukupolven ominaispiirteitä, jotka heijastuvat suoraan heidän sisältömieltymyksiinsä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemahaastattelun kysymykset pohjautuivat teoriaosuuteen. Haastattelut toteutettiin syyskuussa 2021. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää henkilöä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä viihtymisen ja rentoutumisen olevan Z-sukupolvelle tärkeimmät motiivit kuunnella podcasteja. Tärkeä motiivi podcastien kuuntelulle on myös oppiminen. Z-sukupolvi kuuntelee podcasteja aina muun tekemisen ohella ja sisällön on oltava viihdyttävää, samaistuttavaa ja hyvin suunniteltua. Huono äänenlaatu, tavanomaiset mainoskatkot ja liian pitkät podcastit ovat esteitä kuuntelemiselle. Z-sukupolvea kiinnostavia aiheita podcasteissa ovat lifestyle, julkkisjuorut ja rikokset sekä murhamysteerit. Z-sukupolvi suhtautuu lähtökohtaisesti neutraalisti kaupalliseen yhteistyöhön podcasteissa. Kaupallisen yhteistyön uskottavuutta lisäävät muun muassa podcastaajan luotettavuus ja asiantuntijuus. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuutta lisää myös aitous, faktatieto ja läpinäkyvyys.
Podcastien suosion kasvaessa ja vaikuttajamarkkinoinnin ollessa melko tuntematon aihe, on kaikki uusi tieto hyödyksi. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa Z-sukupolven podcastien kuuntelusta toimeksiantajalle, markkinoijille ja sosiaalisen median vaikuttajille. Tutki- muksesta on hyötyä, kun kohdennetaan podcastien sisältöä Z-sukupolvelle.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa perustui Z-sukupolveen kuuluviin henkilöihin ja heidän ymmärtämiseensä ympäristön, ominaispiirteiden ja podcastien käyttämisen kautta. Toisessa osassa puolestaan tutustuttiin podcasteihin ja vaikuttajamarkkinointiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Z-sukupolven ominaispiirteitä, jotka heijastuvat suoraan heidän sisältömieltymyksiinsä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemahaastattelun kysymykset pohjautuivat teoriaosuuteen. Haastattelut toteutettiin syyskuussa 2021. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää henkilöä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä viihtymisen ja rentoutumisen olevan Z-sukupolvelle tärkeimmät motiivit kuunnella podcasteja. Tärkeä motiivi podcastien kuuntelulle on myös oppiminen. Z-sukupolvi kuuntelee podcasteja aina muun tekemisen ohella ja sisällön on oltava viihdyttävää, samaistuttavaa ja hyvin suunniteltua. Huono äänenlaatu, tavanomaiset mainoskatkot ja liian pitkät podcastit ovat esteitä kuuntelemiselle. Z-sukupolvea kiinnostavia aiheita podcasteissa ovat lifestyle, julkkisjuorut ja rikokset sekä murhamysteerit. Z-sukupolvi suhtautuu lähtökohtaisesti neutraalisti kaupalliseen yhteistyöhön podcasteissa. Kaupallisen yhteistyön uskottavuutta lisäävät muun muassa podcastaajan luotettavuus ja asiantuntijuus. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuutta lisää myös aitous, faktatieto ja läpinäkyvyys.
Podcastien suosion kasvaessa ja vaikuttajamarkkinoinnin ollessa melko tuntematon aihe, on kaikki uusi tieto hyödyksi. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa Z-sukupolven podcastien kuuntelusta toimeksiantajalle, markkinoijille ja sosiaalisen median vaikuttajille. Tutki- muksesta on hyötyä, kun kohdennetaan podcastien sisältöä Z-sukupolvelle.