Kiertotalouden palvelut muotoilun kohteena, case: Rester Oy
Lehti, Marika (2021)
Lehti, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822213
Tiivistelmä
Yhteistyökumppanina työssä on Rester Oy, joka on ensimmäinen teollisen mittakaavan tekstiilien kierrättämistä harjoittava laitos Suomessa. Tekstiilienkiertotalous on ilmiönä vielä uusi globaalillakin tasolla ja Rester on tuotantolaitoksellaan alan edelläkävijöitä.
Toimeksianto työlle oli avoin. Tavoite työlle oli keskittyä asiakkailta saadun palautteen kautta palvelujen kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin ja edetä prosessissa tupaltimanttimallin mukaan. Tutkimusosan jälkeen avoin toimeksianto täsmentyi kierrätyskuitua hyödyntävien asiakkaiden palvelujen kehittämiseen tuotekehityksen alkutaipaleella. Uusi materiaali tuo mukanaan muutoksia ja tuotannollisia haasteita. Muotoillun palvelun tulisi tukea prosessia niin, että asiakas sitoutuu ja sen läpikäynti on kannattavaa.
Teoriaosassa käsiteltiin mm. kiertotalouden ekosysteemejä, tuotesuunnittelussa vaadittavia muutoksia matkalla vastuullisempaan tekstiiliteollisuuteen, kiertotalouden tuomaa systeemimuutosta tekstiilien tuottamisessa sekä tapoja innovoida vastuullisia tuotteita ja palveluita.
Tutkimustietoa muotoiluprosessissa tuotettiin mm. sidosryhmäkartan, laadullisten haastattelujen ja kilpailija-analyysin kautta. Ratkaisujen ideointi tapahtui työpajassa, jonka pohjalta tehtiin kolme protoa: Business Model Canvas, Service Blue Print ja mallistoesittely.
Koska systeeminen muutos on tekstiiliteollisuudessa välttämätöntä sen isojen ympäristöhaittojen takia, työssä rakennettiin systeemikartat, joista ensimmäinen koskee perinteistä lineaarista tuotantoa ja toinen kuvaa tekstiilien tuottamista kierotaloudessa. Case-esimerkki on molemmissa työvaate ja ne ovat näin vertailtavissa keskenään.
Protot validoitiin asiakkailla haastattelun ja kyselyn avulla ja saadun palautteen kautta nostettiin palvelussa olennaisia tekijöitä esiin ja muodostettiin tiekartta tulevaisuuden palveluihin.
Toimeksianto työlle oli avoin. Tavoite työlle oli keskittyä asiakkailta saadun palautteen kautta palvelujen kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin ja edetä prosessissa tupaltimanttimallin mukaan. Tutkimusosan jälkeen avoin toimeksianto täsmentyi kierrätyskuitua hyödyntävien asiakkaiden palvelujen kehittämiseen tuotekehityksen alkutaipaleella. Uusi materiaali tuo mukanaan muutoksia ja tuotannollisia haasteita. Muotoillun palvelun tulisi tukea prosessia niin, että asiakas sitoutuu ja sen läpikäynti on kannattavaa.
Teoriaosassa käsiteltiin mm. kiertotalouden ekosysteemejä, tuotesuunnittelussa vaadittavia muutoksia matkalla vastuullisempaan tekstiiliteollisuuteen, kiertotalouden tuomaa systeemimuutosta tekstiilien tuottamisessa sekä tapoja innovoida vastuullisia tuotteita ja palveluita.
Tutkimustietoa muotoiluprosessissa tuotettiin mm. sidosryhmäkartan, laadullisten haastattelujen ja kilpailija-analyysin kautta. Ratkaisujen ideointi tapahtui työpajassa, jonka pohjalta tehtiin kolme protoa: Business Model Canvas, Service Blue Print ja mallistoesittely.
Koska systeeminen muutos on tekstiiliteollisuudessa välttämätöntä sen isojen ympäristöhaittojen takia, työssä rakennettiin systeemikartat, joista ensimmäinen koskee perinteistä lineaarista tuotantoa ja toinen kuvaa tekstiilien tuottamista kierotaloudessa. Case-esimerkki on molemmissa työvaate ja ne ovat näin vertailtavissa keskenään.
Protot validoitiin asiakkailla haastattelun ja kyselyn avulla ja saadun palautteen kautta nostettiin palvelussa olennaisia tekijöitä esiin ja muodostettiin tiekartta tulevaisuuden palveluihin.