Lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen kehitys Unity-pelimoottorilla
Kuoksa, Juho (2021)
Kuoksa, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä lisättyyn todellisuuteen, sen historiaan ja käyttökohteisiin sekä lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen kehitykseen Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyössä käydään läpi mobiilisovelluksen tekeminen valituilla työkaluilla ja perehdytään siihen, millaisia lisätyn todellisuuden ominaisuuksia mobiililaitteilla voidaan hyödyntää. Tässä opinnäytetyössä keskitytään mobiilisovelluksen tekemiseen Android-pohjaisille laitteille, joille on olemassa omat kehitystyökalut.
Opinnäytetyössä käydään aluksi läpi lisätyn todellisuuden määritelmä ja esitellään erilaisia käyttökohteita, joissa lisättyä todellisuutta on hyödynnetty. Tämän jälkeen siirrytään lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen kehitykseen ja käydään läpi ominaisuuksia, joita Unity ja sen lisäosat mahdollistavat. Lopuksi opinnäytetyössä esitellään esimerkkinä tehty mobiilisovellus, jossa käytetään hyödyksi Unityn ja sen lisäosien tarvittavia ominaisuuksia, jotta lisätyn todellisuuden toiminnallisuudet saadaan toimimaan mobiilisovelluksessa.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin Unityn helppokäyttöisyys mobiilisovelluksen kehityksessä. Yksinkertaisen lisätyn todellisuuden sovelluksen tekeminen Unitylla ja sen lisäosilla on tehty käyttäjälle helpoksi ja tulevaisuudessa teknologian vielä edelleen kehittyessä siitä tulee todennäköisesti vieläkin helpompaa.
Opinnäytetyössä käydään aluksi läpi lisätyn todellisuuden määritelmä ja esitellään erilaisia käyttökohteita, joissa lisättyä todellisuutta on hyödynnetty. Tämän jälkeen siirrytään lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen kehitykseen ja käydään läpi ominaisuuksia, joita Unity ja sen lisäosat mahdollistavat. Lopuksi opinnäytetyössä esitellään esimerkkinä tehty mobiilisovellus, jossa käytetään hyödyksi Unityn ja sen lisäosien tarvittavia ominaisuuksia, jotta lisätyn todellisuuden toiminnallisuudet saadaan toimimaan mobiilisovelluksessa.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin Unityn helppokäyttöisyys mobiilisovelluksen kehityksessä. Yksinkertaisen lisätyn todellisuuden sovelluksen tekeminen Unitylla ja sen lisäosilla on tehty käyttäjälle helpoksi ja tulevaisuudessa teknologian vielä edelleen kehittyessä siitä tulee todennäköisesti vieläkin helpompaa.