Verkkokauppa osana maanrakennusalan myyntiprosessia
Virta, Pietari (2021)
Virta, Pietari
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922364
Tiivistelmä
Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle markkinan tämän hetken suhtautumisesta verkkokauppaa kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä haastattelututkimus siitä olisiko maanrakennusalan asiakkaat valmiita tilaamaan osatarpeensa verkosta ja mitä verkkokaupan pitäisi sisältää, jotta he käyttäisivät sitä.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi eri verkkokaupan muotoja ja B2B-verkkokaupan hyötyjä, haittoja ja nykytilaa tilastojen ja kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatteluiden kautta, jota verrattiin sitten teoriassa opittuihin asioihin. Haastattelukysymykset olivat kaikille haastateltaville samat.
Tulokset purettiin neljän teeman alle: halukkuus verkosta ostamiseen, toiveet verkkokaupan suhteen, verkkokaupan hyödyt ja haitat ja todennäköisyys verkosta tilaamiselle. Haastatteluiden perusteella osa asiakkaista on valmiita käyttämään verkkokauppaa. Tämän johdosta verkkokaupan kehitystä kannattaa jatkaa. Tuloksien perusteella Element Groupille annettiin jatkokehitysehdotukset.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi eri verkkokaupan muotoja ja B2B-verkkokaupan hyötyjä, haittoja ja nykytilaa tilastojen ja kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatteluiden kautta, jota verrattiin sitten teoriassa opittuihin asioihin. Haastattelukysymykset olivat kaikille haastateltaville samat.
Tulokset purettiin neljän teeman alle: halukkuus verkosta ostamiseen, toiveet verkkokaupan suhteen, verkkokaupan hyödyt ja haitat ja todennäköisyys verkosta tilaamiselle. Haastatteluiden perusteella osa asiakkaista on valmiita käyttämään verkkokauppaa. Tämän johdosta verkkokaupan kehitystä kannattaa jatkaa. Tuloksien perusteella Element Groupille annettiin jatkokehitysehdotukset.