Uuden Alkon vaikutukset päivittäistavarakauppaan : case K-Citymarket Kerava
Taruvuori, Miikka (2021)
Taruvuori, Miikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922418
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ja tutkia uuden Alkon avaamisen vaikutuksia päivittäistavarakauppaan ja sen eri osa-alueisiin, jotka työhön valittiin. Työn tarkoituksena ja tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa kauppiaille ja kaupan henkilökunnalle. Tarkoituksena oli tutkia, miten uuden Alkon tuleminen samaan liikekiinteistöön vaikuttaa päivittäistavarakauppaan, vai vaikuttaako se ollenkaan. Tässä työssä päivittäistavarakauppana toimi K-Citymarket Kerava, joka oli myös työn toimeksiantaja.
Tutkimus toteutettiin keräämällä tietoja kaupan omasta myynnin seurantajärjestelmästä, ja laskemalla sekä tarkastelemalla näitä lukuja Excelissä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä puolen vuoden seurantajaksoa, jonka aikana tarkasteltiin ja kirjattiin saatuja lukuja ylös valituista kohteista. Seurantajakso kattoi vuoden 2021 viikon 13 alusta aina saman vuoden viikon 38 loppuun asti. Kaikki aineisto ja luvut itse tutkimukseen saatiin Qlik Sense -nimisestä järjestelmästä. Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin internetlähteitä.
Työn tuloksista saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia ja tietoja Alkon vaikutuksista valittuihin osa-alueisiin. Työn tärkeimpänä ja mielenkiintoisimpana osa-alueena oli kokonaismyynnin tarkastelu ja sen kehittyminen uuden Alkon avattua ovensa. Kokonaismyynti kehittyi seurantajakson aikana hyvin, kuten lähes kaikki muutkin tutkittavat asiat päivittäistavarakaupassa.
Työn tuloksista voidaan vetää johtopäätöksenä, että Alkon tuleminen samaan kiinteistöön ja sen tuomat vaikutukset päivittäistavarakauppaan olivat käytännössä pelkästään positiivisia. Johtopäätös on, että Alko on erittäin hyvä ja kannattava kumppani päivittäistavarakaupan yhteyteen.
Tutkimus toteutettiin keräämällä tietoja kaupan omasta myynnin seurantajärjestelmästä, ja laskemalla sekä tarkastelemalla näitä lukuja Excelissä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä puolen vuoden seurantajaksoa, jonka aikana tarkasteltiin ja kirjattiin saatuja lukuja ylös valituista kohteista. Seurantajakso kattoi vuoden 2021 viikon 13 alusta aina saman vuoden viikon 38 loppuun asti. Kaikki aineisto ja luvut itse tutkimukseen saatiin Qlik Sense -nimisestä järjestelmästä. Työn teoriaosuudessa hyödynnettiin internetlähteitä.
Työn tuloksista saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia ja tietoja Alkon vaikutuksista valittuihin osa-alueisiin. Työn tärkeimpänä ja mielenkiintoisimpana osa-alueena oli kokonaismyynnin tarkastelu ja sen kehittyminen uuden Alkon avattua ovensa. Kokonaismyynti kehittyi seurantajakson aikana hyvin, kuten lähes kaikki muutkin tutkittavat asiat päivittäistavarakaupassa.
Työn tuloksista voidaan vetää johtopäätöksenä, että Alkon tuleminen samaan kiinteistöön ja sen tuomat vaikutukset päivittäistavarakauppaan olivat käytännössä pelkästään positiivisia. Johtopäätös on, että Alko on erittäin hyvä ja kannattava kumppani päivittäistavarakaupan yhteyteen.