Motoristen taitojen tukeminen arjessa: opas 1-3-vuotiaiden lasten perheille
Järvensivu, Anna; Virtanen, Nea; Niskanen, Sara-Julia (2021)
Järvensivu, Anna
Virtanen, Nea
Niskanen, Sara-Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421490
Tiivistelmä
Motorinen kehitys on lihaksiston, luuston ja hermoston yhteistoiminnasta koostuva koko elämänkaaren mittainen prosessi, jolloin ihminen oppii motorisia taitoja. Motoriset taidot taas ovat opittuja fyysisiä liikkeitä, jotka vaativat vähintään yhden kehon osan toiminnan tai liikkeen. Näillä taidoilla on suuri merkitys lapsen kehitykselle, sillä ne mahdollistavat itsenäisen suoriutumisen erilaisista arkipäivän fyysisistä askareista vanhempana. Suotuisinta aikaa motoristen taitojen oppimiselle ovat ikävuodet 2–7. Lapselle tavanomainen tapa harjoittaa motorisia taitoja on leikki.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa leikkiopas 1–3-vuotiaan lapsen motorisen oppimisen tukemiseen arjessa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvan Uuden lastensairaalan fysioterapeuttien käyttöön. Tarkoituksena on, että fysioterapeutti voi antaa oppaan perheelle esimerkiksi vastaanottokäynnin yhteydessä. Tavoitteena on tukea Uuden lastensairaalan fysioterapeuttien työtä ja perheitä kotiin annettavan oppaan avulla. Oppaan leikkien on tarkoitus osallistaa koko perhettä ja olla tehtävissä ilman erillisten välineiden hankintaa.
Oppaaseen kehitetyt leikit perustuvat tutkittuun tietoon lapsen motorisista valmiuksista. Siinä on kiinnitetty huomiota sisällön lisäksi teksteihin ja kuviin, jotta se on helppolukuinen, havainnollistava ja selkeä. Oppaan sisältö muodostuu kolmen perusliiketaidon eli tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaidon ympärille.
Opas tarjoaa vanhemmille tietoa lapsen motorisen kehityksen merkityksestä ja lapselle leikkihetkiä yhdessä vanhempien kanssa. Jatkotutkimusaiheena voisi olla oppaan testaaminen ja kehittämisehdotuksena oppaan kääntäminen useammalle eri kielelle. Jatkossa tulisi ottaa huomioon tarkemmin leikkien soveltuvuus tälle ikäryhmälle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa leikkiopas 1–3-vuotiaan lapsen motorisen oppimisen tukemiseen arjessa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvan Uuden lastensairaalan fysioterapeuttien käyttöön. Tarkoituksena on, että fysioterapeutti voi antaa oppaan perheelle esimerkiksi vastaanottokäynnin yhteydessä. Tavoitteena on tukea Uuden lastensairaalan fysioterapeuttien työtä ja perheitä kotiin annettavan oppaan avulla. Oppaan leikkien on tarkoitus osallistaa koko perhettä ja olla tehtävissä ilman erillisten välineiden hankintaa.
Oppaaseen kehitetyt leikit perustuvat tutkittuun tietoon lapsen motorisista valmiuksista. Siinä on kiinnitetty huomiota sisällön lisäksi teksteihin ja kuviin, jotta se on helppolukuinen, havainnollistava ja selkeä. Oppaan sisältö muodostuu kolmen perusliiketaidon eli tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaidon ympärille.
Opas tarjoaa vanhemmille tietoa lapsen motorisen kehityksen merkityksestä ja lapselle leikkihetkiä yhdessä vanhempien kanssa. Jatkotutkimusaiheena voisi olla oppaan testaaminen ja kehittämisehdotuksena oppaan kääntäminen useammalle eri kielelle. Jatkossa tulisi ottaa huomioon tarkemmin leikkien soveltuvuus tälle ikäryhmälle.