Magneettikuvantamisen parametrit ja sekvenssit: opiskelumateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Huovinen, Mikko; Jouppila, Joni; Kaunisto, Olli (2021)
Huovinen, Mikko
Jouppila, Joni
Kaunisto, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922465
Tiivistelmä
Magneettikuvaus on tärkeä osa röntgenhoitajan osaamista ja kuuluu monen työnkuvaan. Magneettitutkimusten perusteiden osaamista vaaditaan röntgenhoitajaopiskelijalta jo magneettiharjoittelussa. Opetus painottuu mm. fysiikkaan ja turvallisuusnäkökohtiin. Sekvenssien ja parametrien osuutta kuvanmuodostuksessa vain sivuutettiin ja koimme, että tällä osa-alueella opiskelijoilla on kuilu teorian ja käytännön välissä. Kuitenkin hyvän kliinisen kuvanlaadun saavuttaminen on radiologien ja röntgenhoitajien yhteistyön tulosta, ja röntgenhoitajat ovatkin avainasemassa kuvanlaadun varmistamisessa ja siksi onkin tärkeää, että heidän osaamisensa on ajantasolla.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle Wix-verkkosivupohjan muodossa opiskelumateriaali magneettikuvantamisen parametreista ja sekvensseistä. Opinnäytetyön tavoitteena on kaventaa teorian ja harjoittelun välistä kuilua siten, että sivuston sisältö edesauttaa opiskelijoita sisäistämään magneettikuvauksissa käytettäviä sekvenssejä ja niiden perustan muodostavia parametreja tiiviissä ja ymmärrettävässä muodossa jo ennen harjoittelun alkua. Tämä mahdollistaa syvällisemmän oppimisen harjoittelun aikana. Materiaali on ensisijaisesti kohdistettu röntgenhoitajaopiskelijoille.
Opiskelumateriaalin tärkeimmiksi laatukriteereiksi määriteltiin käytettävyys, oikeellisuus, ymmärrettävyys ja visuaalinen ilme. Kriteereiden toteutumista mitattiin röntgenhoitajaopiskelijoille suunnatulla webropol-kyselyllä. Kysely koostui numeroasteikolla mitattavista väittämistä sekä avoimesta palautteesta.
Kyselyn perusteella opiskelumateriaalille asettamamme laatutavoitteet täyttyivät. Verkkosivuston ulkoasussa koettiin taas olevan parantamisen varaa. Teimme muutoksia palautteen pohjalta, jotta opiskelumateriaali olisi mahdollisimman paljon hyötyä. Magnetic resonance imaging is an important part of a radiographers’ work, and studying its basics is required for a degree. Teaching focuses on physics and safety aspects. The role of sequences and parameters in imaging was handled only briefly, and we felt that students have a gap between theory and practice in this area.
The purpose of our functional thesis was to provide Oulu University of Applied Sciences with study material on the parameters and sequences of magnetic imaging in the form of a website built from a Wix-template. Our aim was to narrow the gap between theory and practice and help students to internalize the sequences and parameters used in magnetic resonance imaging. The study material
was aimed to be concise and comprehensible to help students before their clinical studies. This was intended to promote deeper learning. The study material is intended primarily to radiography students.
Usability, correctness, comprehensibility, and visual appearance were defined as the most important quality criteria for the study material. The fulfilment of the criteria was measured with a Webropol survey directed at radiography students. The survey consisted of statements measured on a numerical scale and open feedback.
Based on the survey our objectives were fulfilled concerning the study material. There was some room for improvement in the visual appearance of the site, and we made changes based on the feedback.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle Wix-verkkosivupohjan muodossa opiskelumateriaali magneettikuvantamisen parametreista ja sekvensseistä. Opinnäytetyön tavoitteena on kaventaa teorian ja harjoittelun välistä kuilua siten, että sivuston sisältö edesauttaa opiskelijoita sisäistämään magneettikuvauksissa käytettäviä sekvenssejä ja niiden perustan muodostavia parametreja tiiviissä ja ymmärrettävässä muodossa jo ennen harjoittelun alkua. Tämä mahdollistaa syvällisemmän oppimisen harjoittelun aikana. Materiaali on ensisijaisesti kohdistettu röntgenhoitajaopiskelijoille.
Opiskelumateriaalin tärkeimmiksi laatukriteereiksi määriteltiin käytettävyys, oikeellisuus, ymmärrettävyys ja visuaalinen ilme. Kriteereiden toteutumista mitattiin röntgenhoitajaopiskelijoille suunnatulla webropol-kyselyllä. Kysely koostui numeroasteikolla mitattavista väittämistä sekä avoimesta palautteesta.
Kyselyn perusteella opiskelumateriaalille asettamamme laatutavoitteet täyttyivät. Verkkosivuston ulkoasussa koettiin taas olevan parantamisen varaa. Teimme muutoksia palautteen pohjalta, jotta opiskelumateriaali olisi mahdollisimman paljon hyötyä.
The purpose of our functional thesis was to provide Oulu University of Applied Sciences with study material on the parameters and sequences of magnetic imaging in the form of a website built from a Wix-template. Our aim was to narrow the gap between theory and practice and help students to internalize the sequences and parameters used in magnetic resonance imaging. The study material
was aimed to be concise and comprehensible to help students before their clinical studies. This was intended to promote deeper learning. The study material is intended primarily to radiography students.
Usability, correctness, comprehensibility, and visual appearance were defined as the most important quality criteria for the study material. The fulfilment of the criteria was measured with a Webropol survey directed at radiography students. The survey consisted of statements measured on a numerical scale and open feedback.
Based on the survey our objectives were fulfilled concerning the study material. There was some room for improvement in the visual appearance of the site, and we made changes based on the feedback.