Sosiaalisen median markkinointistrategia uudelle kasvua tavoittelevalle vastuulliselle vaatebrändille : case: Revoel Oy
Jokinen, Anna (2021)
Jokinen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa uudelle vastuulliselle kasvua tavoittavalle vaatetusalan yritykselle markkinointistrategia. Työ toteutettiin opinnäytetyön tekijän omalle yritykselle Revoelille. Työn tavoitteena oli löytää keinoja, joilla aloitteleva pieni vaatetusalan yritys voi sosiaalisen median avulla markkinoida itseään tuloksellisesti ja edullisesti sekä näin lisätä brändin tunnettuutta ja arvostusta uusien ja nykyisten asiakkaiden parissa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tarkoitus on pyrkiä ongelman ymmärtämiseen ja ratkaisemiseen. Tutkimusongelmaa lähestytään mahdollisimman monesta eri näkökulmasta, jotta saavutetaan mahdollisimman laaja kokonaiskuva aiheesta. Työn lähteinä on käytetty pääsääntöisesti uusimpaa kirjallisuutta, verkkolähteitä ja artikkeleita.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kilpailija-analyysiä, jonka avulla selvitetään, miten muut kilpailevat vaatetusalan yritykset käyttäytyvät omissa sosiaalisen median kanavissaan ja mitkä julkaisut lisäävät sitoutuneisuutta seuraajissa. Opinnäytetyötä tehtäessä tarkoituksena on myös oppia aiheesta lisää ja sen avulla kehittyä sekä ymmärtää sosiaalisen median markkinoinnin kokonaiskuvaa.
Lopuksi työssä esitetään Revoelin markkinointistrategia, jossa käydään tarkemmin läpi kilpailija-analyysin pohjalta syntyneitä kehitysideoita. Markkinointistategian tuloksena yrittäjät saivat uusia näkökulmia sekä uutta tietoa sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Näitä keinoja he pystyvät tulevaisuudessa käyttämään.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tarkoitus on pyrkiä ongelman ymmärtämiseen ja ratkaisemiseen. Tutkimusongelmaa lähestytään mahdollisimman monesta eri näkökulmasta, jotta saavutetaan mahdollisimman laaja kokonaiskuva aiheesta. Työn lähteinä on käytetty pääsääntöisesti uusimpaa kirjallisuutta, verkkolähteitä ja artikkeleita.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kilpailija-analyysiä, jonka avulla selvitetään, miten muut kilpailevat vaatetusalan yritykset käyttäytyvät omissa sosiaalisen median kanavissaan ja mitkä julkaisut lisäävät sitoutuneisuutta seuraajissa. Opinnäytetyötä tehtäessä tarkoituksena on myös oppia aiheesta lisää ja sen avulla kehittyä sekä ymmärtää sosiaalisen median markkinoinnin kokonaiskuvaa.
Lopuksi työssä esitetään Revoelin markkinointistrategia, jossa käydään tarkemmin läpi kilpailija-analyysin pohjalta syntyneitä kehitysideoita. Markkinointistategian tuloksena yrittäjät saivat uusia näkökulmia sekä uutta tietoa sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Näitä keinoja he pystyvät tulevaisuudessa käyttämään.