Kroonisen kipupotilaan lääkehoidon ohjaus: oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Pirkola, Minna; Väänänen, Stina (2021)
Pirkola, Minna
Väänänen, Stina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922516
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan työssä on tärkeää osata ja hallita kroonisen kivun hoito ja potilasohjaus. Kroonisen kivun yleisyyden ja siitä aiheutuvien kustannusten vuoksi hoitotyön ammattihenkilöiden kivun hallinnan osaaminen on yhteiskunnallisella tasolla merkittävä asia. Kroonisen kivun hoito perustuu lääkkeettömiin kivun hoidon keinoihin, joiden tukena tarvittaessa käytetään lääkehoitoa. Tässä työssä perehdytään pitkittyneen kivun lääkkeelliseen hoidon ja sen ohjauksen osaamiseen sairaanhoitajan näkökulmasta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille tutkittuun tietoon perustuvaa, selkeää, monipuolista ja mielenkiintoa herättävää sähköistä oppimateriaalia kroonisen kivun lääkehoidosta ja sen ohjaamisesta. Työn toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalin tavoitteena on kartuttaa opiskelijoiden osaamista ja ammattitaitoa kroonisen kivun lääkehoitoon ja sen ohjaukseen liittyen.
Tuotoksen tietoperustan laadinnassa hyödynnettiin Medic-. Pubmed- ja Duodecim-tietokantoja. Tietoperusta koostettiin pääosin kotimaisia artikkeleita ja lähdekirjallisuutta käyttäen. Kirjallisuuden ajantasaisuus ja luotettavuus varmistettiin vertaamalla lähteiden asiasisältöä toisiinsa. Tietoperustan koostamisessa käytettiin lisäksi alan oppikirjallisuutta ja lehtiä sekä luotettaviksi havaittuja kotimaisten ja kansainvälisten organisaatioiden internetsivustoja.
Itseopiskelumateriaali tuotettiin laatutavoitteisiin perustuen PowerPoint -diasarjoiksi, niihin liitettäviksi äänitteiksi sekä monivalintatenteiksi. Laatutavoitteena oli koostaa selkeä ja helppolukuinen sekä mielenkiintoa herättävä ja luotettavaan tietoon perustuva tuotos. Kokonaisuus tallennettiin sähköiseen Moodle -oppimisympäristöön. Oppimateriaalissa käsiteltiin kroonista kipua käsitteenä, kivun vaikutuksia ja arviointia, kroonisen kivun lääkehoitoa ja potilasohjausta. Laatutavoitteisiin pääsyä arvioitiin kohderyhmään kuuluvien opiskelijoiden (n=63), tilaajan sekä tekijöiden toimesta. Kohderyhmälle osoitetun palautekyselyn vastausten (n=37) perusteella projektin laatutavoitteet saavutettiin. Kyselyssä arvioitiin oppimateriaalin selkeyttä, havainnollistavuutta sekä visuaalisuutta.
Jatkokehitysideana nousi esille laajempi kivun hoidon oppimiskokonaisuus. Tämän työn tuotoksen lisäksi kokonaisuuteen voisi sisällyttää muuta aiheeseen liittyvää itseopiskelumateriaalia halutussa laajuudessa. Oppimiskokonaisuuden koostamisen voisi aloittaa laatimalla kivun hoidon kroonistumisen ehkäisyä ja lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä koskevaa oppimateriaalia. Oppimateriaalia voitaisiin parhaimmillaan käyttää tukena kipuhoitajien koulutuksessa tai työssä. Materiaalista voisi lisäksi mahdollisesti tuottaa kivun hoidon oppaan mobiilisovelluksena.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille tutkittuun tietoon perustuvaa, selkeää, monipuolista ja mielenkiintoa herättävää sähköistä oppimateriaalia kroonisen kivun lääkehoidosta ja sen ohjaamisesta. Työn toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalin tavoitteena on kartuttaa opiskelijoiden osaamista ja ammattitaitoa kroonisen kivun lääkehoitoon ja sen ohjaukseen liittyen.
Tuotoksen tietoperustan laadinnassa hyödynnettiin Medic-. Pubmed- ja Duodecim-tietokantoja. Tietoperusta koostettiin pääosin kotimaisia artikkeleita ja lähdekirjallisuutta käyttäen. Kirjallisuuden ajantasaisuus ja luotettavuus varmistettiin vertaamalla lähteiden asiasisältöä toisiinsa. Tietoperustan koostamisessa käytettiin lisäksi alan oppikirjallisuutta ja lehtiä sekä luotettaviksi havaittuja kotimaisten ja kansainvälisten organisaatioiden internetsivustoja.
Itseopiskelumateriaali tuotettiin laatutavoitteisiin perustuen PowerPoint -diasarjoiksi, niihin liitettäviksi äänitteiksi sekä monivalintatenteiksi. Laatutavoitteena oli koostaa selkeä ja helppolukuinen sekä mielenkiintoa herättävä ja luotettavaan tietoon perustuva tuotos. Kokonaisuus tallennettiin sähköiseen Moodle -oppimisympäristöön. Oppimateriaalissa käsiteltiin kroonista kipua käsitteenä, kivun vaikutuksia ja arviointia, kroonisen kivun lääkehoitoa ja potilasohjausta. Laatutavoitteisiin pääsyä arvioitiin kohderyhmään kuuluvien opiskelijoiden (n=63), tilaajan sekä tekijöiden toimesta. Kohderyhmälle osoitetun palautekyselyn vastausten (n=37) perusteella projektin laatutavoitteet saavutettiin. Kyselyssä arvioitiin oppimateriaalin selkeyttä, havainnollistavuutta sekä visuaalisuutta.
Jatkokehitysideana nousi esille laajempi kivun hoidon oppimiskokonaisuus. Tämän työn tuotoksen lisäksi kokonaisuuteen voisi sisällyttää muuta aiheeseen liittyvää itseopiskelumateriaalia halutussa laajuudessa. Oppimiskokonaisuuden koostamisen voisi aloittaa laatimalla kivun hoidon kroonistumisen ehkäisyä ja lääkkeettömiä kivunhoitomenetelmiä koskevaa oppimateriaalia. Oppimateriaalia voitaisiin parhaimmillaan käyttää tukena kipuhoitajien koulutuksessa tai työssä. Materiaalista voisi lisäksi mahdollisesti tuottaa kivun hoidon oppaan mobiilisovelluksena.