Visuaalista optiikkaa optometristiopiskelijoille : verkkokurssi oppimisen tueksi
Kangas, Ella; Katajisto, Soile (2021)
Kangas, Ella
Katajisto, Soile
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022548
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalikokonaisuus oppimisympäristö Moodleen visuaalisesta optiikasta. Moodleen luotu oppimateriaalikokonaisuus toimii verkko-kurssin tavoin. Se on suunnattu ensisijaisesti optometristiopiskelijoille itsenäisen opiskelun tueksi, mutta myös lehtorit voivat halutessaan hyödyntää verkkokurssia opetuksessaan. Tavoitteenamme oli luoda visuaalista optiikkaa käsittelevä, suomenkielinen, tiivis ja johdonmukainen verkkokurssi, joka perustuu luotettavaan tietoon. Verkkokurssin visuaalisesta ilmeestä haluttiin selkeä ja mielenkiintoa herättävä. Omat oppimistavoitteemme olivat lisätä osata osaamistamme sisällön tuottamisesta sekä visuaalisesta optiikasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu.
Aiheeksi Moodle-verkkokurssille valikoitui visuaalinen optiikka, sillä se soveltaa geometrista ja fysikaalista optiikkaa silmien sekä optisten laitteiden toiminnan kuvaamisessa. Verkkokurssi toimii oppimisen tukena englanninkielisen visuaalista optiikkaa käsittelevän opintojakson rinnalla. Suomenkielisen oppimateriaalin avulla joidenkin opiskelijoiden voi olla helpompi sisäistää Visuaalisen optiikan opintojaksolla opiskeltavia asioita. Verkkokurssi sisältää teoriaosuuksia ja erilaisia harjoituksia visuaaliseen optiikkaan liittyen.
Tietoperusta perustuu lähdekirjallisuuteen sekä julkaisuihin. Tietoperusta käsittelee visuaalista optiikkaa ja siihen liittyviä aiheita sekä oppimista ja verkkokurssia käsitteinä. Tietoperusta toimi pohjana Moodleen luomallemme verkkokurssille, jonne lisätyt kuviot olemme kuvittaneet itse.
Keräsimme verkkokurssista palautetta testikäyttäjille lähetetyllä Webropol- kyselyohjelmistolla tehdyllä kyselyllä. Saamamme palaute oli hyvin yksimielistä koskien verkkokurssin tarvetta, johdonmukaisuutta, ulkoasun selkeyttä sekä toimivuutta itsenäisen opiskelun tukena. Teimme saadun palautteen perusteella vielä joitakin muutoksia verkkokurssiin, jotta se olisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Lopputuloksena oli tavoitteidemme mukainen verkkokurssi, jolle toivomme pitkäikäisyyttä. Tulevaisuudessa verkkokurssia voi täydentää esimerkiksi päivittää ja täydentää muiden toimesta vastaamaan muuttuvaa opetussuunnitelmaa ja ECOO:n akkreditaatiota. Verkkokurssille voitaisiin luoda myös sisältöä koskien muita optiikan osa-alueita. The purpose of this thesis was to create an online course dealing with visual optics. The idea on the topic of the thesis developed from our experienced need for learning material for independent study. The online course is primarily intended for optometry students to support their independent study. Lecturers in optometry can also utilize the online course in their own teaching. The thesis was made in co-operation with Oulu University of Applied Sciences.
The theoretical framework of the thesis is based on literature and publications. It deals with visual optics and related topics as well as the concepts of learning and the online course. The aim of our thesis was to produce useful, consistent and functional learning material to enhance learning. The content of the online course has been made in Finnish as a friend of the English-language course. The learning material includes theory and various exercises on the anatomy of the eye, eye models, the eye as an optical device, retinal image quality and radiation. Therefore, that the learning material is online it is easily accessible to every-one.
We created a questionnaire to find out how we have succeeded in our aims. The questionnaire was made to receive feedback on online course. It was sent to the pilot group some consists of optometry students. They were requested to fill in a questionnaire anonymously. Based on the questionnaire, most of the respondents were very content with usefulness, clarity, consistency, functionality and contents of the online course. Although the feedback we received was good, we still made some changes based on the received development suggestions. After the changes, the online course was complete.
The final result was in accordance with our aims. We hope that the online course is long-lasting. In the future the online course could be supplemented by adding content of other courses of optics. The content can also be modified according to changing curricula. Nonetheless, it remains up to the Oulu University of Applied Sciences and the lecturers of Op-tometry how the online course will be used in the future.
Aiheeksi Moodle-verkkokurssille valikoitui visuaalinen optiikka, sillä se soveltaa geometrista ja fysikaalista optiikkaa silmien sekä optisten laitteiden toiminnan kuvaamisessa. Verkkokurssi toimii oppimisen tukena englanninkielisen visuaalista optiikkaa käsittelevän opintojakson rinnalla. Suomenkielisen oppimateriaalin avulla joidenkin opiskelijoiden voi olla helpompi sisäistää Visuaalisen optiikan opintojaksolla opiskeltavia asioita. Verkkokurssi sisältää teoriaosuuksia ja erilaisia harjoituksia visuaaliseen optiikkaan liittyen.
Tietoperusta perustuu lähdekirjallisuuteen sekä julkaisuihin. Tietoperusta käsittelee visuaalista optiikkaa ja siihen liittyviä aiheita sekä oppimista ja verkkokurssia käsitteinä. Tietoperusta toimi pohjana Moodleen luomallemme verkkokurssille, jonne lisätyt kuviot olemme kuvittaneet itse.
Keräsimme verkkokurssista palautetta testikäyttäjille lähetetyllä Webropol- kyselyohjelmistolla tehdyllä kyselyllä. Saamamme palaute oli hyvin yksimielistä koskien verkkokurssin tarvetta, johdonmukaisuutta, ulkoasun selkeyttä sekä toimivuutta itsenäisen opiskelun tukena. Teimme saadun palautteen perusteella vielä joitakin muutoksia verkkokurssiin, jotta se olisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Lopputuloksena oli tavoitteidemme mukainen verkkokurssi, jolle toivomme pitkäikäisyyttä. Tulevaisuudessa verkkokurssia voi täydentää esimerkiksi päivittää ja täydentää muiden toimesta vastaamaan muuttuvaa opetussuunnitelmaa ja ECOO:n akkreditaatiota. Verkkokurssille voitaisiin luoda myös sisältöä koskien muita optiikan osa-alueita.
The theoretical framework of the thesis is based on literature and publications. It deals with visual optics and related topics as well as the concepts of learning and the online course. The aim of our thesis was to produce useful, consistent and functional learning material to enhance learning. The content of the online course has been made in Finnish as a friend of the English-language course. The learning material includes theory and various exercises on the anatomy of the eye, eye models, the eye as an optical device, retinal image quality and radiation. Therefore, that the learning material is online it is easily accessible to every-one.
We created a questionnaire to find out how we have succeeded in our aims. The questionnaire was made to receive feedback on online course. It was sent to the pilot group some consists of optometry students. They were requested to fill in a questionnaire anonymously. Based on the questionnaire, most of the respondents were very content with usefulness, clarity, consistency, functionality and contents of the online course. Although the feedback we received was good, we still made some changes based on the received development suggestions. After the changes, the online course was complete.
The final result was in accordance with our aims. We hope that the online course is long-lasting. In the future the online course could be supplemented by adding content of other courses of optics. The content can also be modified according to changing curricula. Nonetheless, it remains up to the Oulu University of Applied Sciences and the lecturers of Op-tometry how the online course will be used in the future.