Opas sponsorien hankkimiseen : case: Keppihevosten SM-kilpailut
Heikkilä, Silja (2021)
Heikkilä, Silja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022617
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opas sponsorien hankkimisesta Keppihevosten SM-kilpailuihin. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Keppihevosharrastajat ry:lle (SKHH ry). Yhdistyksen tavoite on kehittää keppihevosharrastusta ja pyrkiä tarjoamaan lajin harrastajille tietoa, kilpailuja ja muuta keppihevostoimintaa. Yhdistyksellä ei ollut tarpeeksi kokemusta sponsorien hankkimisesta, joten oppaan tarkoitus on antaa tietoa siihen. SKHH ry toimii vapaaehtoistoimin, joten opasta ei ole suunnattu alan ammattilaisille. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osiossa käsitellään yleisesti sponsoroinnin määritelmää. Toisessa osiossa on käsittelyssä yrityksen näkökulma sponsoroinnista. Viimeisessä osiossa käsitellään tapahtuman sponsorointiprosessia, johon kuuluu tuotteistaminen, yritysten segmentointi, sponsorimyynti ja sopimus. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käytettäväksi toimivan oppaan sponsorien hankkimiseen Keppihevosten SM-kilpailuja varten. Opas toteutettiin Canvalla. Opas on digitaalisessa muodossa, joten sitä voi muokata tarpeen vaatiessa. Oppaassa käsitellään kaikki oleelliset asiat sponsorien hankkimiseen liittyen. Opinnäytetyön johtopäätöksissä todetaan, että sponsorointi tarjoaa yrityksille erilaisen vaihtoehdon perinteisen markkinoinnin sijaan. Tapahtuman järjestäjien tulee ottaa huomioon, että sponsorien hankkimiseen kuuluu monia eri vaiheita. Karkeasti sen voi jakaa tuotteistamiseen, yritysten segmentointiin, hakemukseen, myyntiin ja sopimuksen allekirjoittamiseen.