Esihenkilön käsikirja: case Leirikesä ry
Punkka, Verna (2021)
Punkka, Verna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Leirikesä ry. Leirikesä ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka järjestää lastenleirejä Uudellamaalla koululaisten loma-aikoina. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Leirikesä ry:n esimiestyötä tekemällä opas kaikkien leirimuotojen esihenkilöiden tueksi. Leiritoiminnan esihenkilöksi päädytään usein nuorena ja pääosin työkokemuksen kautta. Oppaan avulla uusi esihenkilö voi opetella esihenkilönä toimimisen perusteita, sekä tätä kautta välttää niin sanottua musta tuntuu johtamista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu ryhmädynamiikasta, yksilöiden moninaisuudesta työyhteisössä sekä konflikteista, jotka ovat esihenkilön oppaaseen valittujen sisältöjen olennaisia teemoja. Oppaan suunnitteluvaiheessa halutiin selvittää Leirikesän esihenkilöiden mielipiteitä ja näkemyksiä oppaan sisällöistä ja ulkoasusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sähköpostihaastatteluina kesällä 2021 toimineille satunnaisesti valituille esihenkilölle. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosiosta ja oppaan esittelystä. Oppaan kehittämisessä on hyödynnetty sähköpostihaastattelussa ilmenneitä käytännön kokemuksia ja mielipiteitä esimiestoiminnan kehittämisestä.
Tutkimuksen tuloksissa korostui etenkin poikkeuksellinen työympäristö, nuori työntekijöiden keski-ikä ja esihenkilöiden kokemattomuus. Näiden tulosten pohjalta valittiin olennaisimmat aihealueet oppaan sisältöön. Oppaan teossa perehdyttiin Leirikesän työympäristöön ja työkulttuuriin, teoriasisältöön ja haastattelujen vastauksiin. Näiden asioiden perusteella koottiin käytännönläheinen opas, josta löytyy nimenomaan Leirikesällä esihenkilönä toimimisen kannalta olennaisimmat asiat.
Esihenkilön käsikirjan avulla yhtenäistetään esihenkilöiden toimintaa ja samalla varmistetaan työntekijöiden tasapuolinen kohtelu. Opasta voidaan hyödyntää myös osana uusien esihenkilöiden perehdyttämistä. Oppaalle voisi kehittää jonkin muun kouluprojektin tiimoilta jatko-osan, jossa käsiteltäisiin aihealueita, jotka ovat tästä oppaasta rajattu pois opinnäytetyön rajallisuuden vuoksi. This thesis project was executed as a commission by Leirikesä non-profit organization providing children’s camps at Helsinki, Espoo, Vantaa and Hyvinkää. Camp activities are available during children’s school holidays. Within this context, the primary purpose of this study was to produce a superior’s guidebook for all superiors in the organization. Being a superior starts frequently at a young age and through work experience. Firstly, with the help of the guide, the supervisor can learn the basics of acting as a supervisor. Secondly, it further promotes adopting new ways of working and helps to avoid inconsistent management.
The theoretical framework of this thesis consists of group dynamics, diversity of individuals in the work community and conflicts. The research was executed as a survey through email interviews conducted with randomly selected supervisors having worked in the camps in the summer of 2021. In more detail, the thesis consists of a theory part, an empirical research part and a presentation of the guide. The guide was compiled in view of utilizing the superiors’ personal experiences that emerged from the email interviews conducted.
The results of the study highlighted the factors of the most exceptional work environment, the young average age of employees and the inexperience of superiors. Based on these results the most relevant content for the guide was selected.
In conclusion, the superior’s guidebook harmonises the activities of superiors and simultaneously ensures equal treatment of employees. Moreover, the guide can also be used to support orientation. In future, further research could be designed to investigate issues that were excluded from the guidebook compiled due to the limitations of the present thesis.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu ryhmädynamiikasta, yksilöiden moninaisuudesta työyhteisössä sekä konflikteista, jotka ovat esihenkilön oppaaseen valittujen sisältöjen olennaisia teemoja. Oppaan suunnitteluvaiheessa halutiin selvittää Leirikesän esihenkilöiden mielipiteitä ja näkemyksiä oppaan sisällöistä ja ulkoasusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sähköpostihaastatteluina kesällä 2021 toimineille satunnaisesti valituille esihenkilölle. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosiosta ja oppaan esittelystä. Oppaan kehittämisessä on hyödynnetty sähköpostihaastattelussa ilmenneitä käytännön kokemuksia ja mielipiteitä esimiestoiminnan kehittämisestä.
Tutkimuksen tuloksissa korostui etenkin poikkeuksellinen työympäristö, nuori työntekijöiden keski-ikä ja esihenkilöiden kokemattomuus. Näiden tulosten pohjalta valittiin olennaisimmat aihealueet oppaan sisältöön. Oppaan teossa perehdyttiin Leirikesän työympäristöön ja työkulttuuriin, teoriasisältöön ja haastattelujen vastauksiin. Näiden asioiden perusteella koottiin käytännönläheinen opas, josta löytyy nimenomaan Leirikesällä esihenkilönä toimimisen kannalta olennaisimmat asiat.
Esihenkilön käsikirjan avulla yhtenäistetään esihenkilöiden toimintaa ja samalla varmistetaan työntekijöiden tasapuolinen kohtelu. Opasta voidaan hyödyntää myös osana uusien esihenkilöiden perehdyttämistä. Oppaalle voisi kehittää jonkin muun kouluprojektin tiimoilta jatko-osan, jossa käsiteltäisiin aihealueita, jotka ovat tästä oppaasta rajattu pois opinnäytetyön rajallisuuden vuoksi.
The theoretical framework of this thesis consists of group dynamics, diversity of individuals in the work community and conflicts. The research was executed as a survey through email interviews conducted with randomly selected supervisors having worked in the camps in the summer of 2021. In more detail, the thesis consists of a theory part, an empirical research part and a presentation of the guide. The guide was compiled in view of utilizing the superiors’ personal experiences that emerged from the email interviews conducted.
The results of the study highlighted the factors of the most exceptional work environment, the young average age of employees and the inexperience of superiors. Based on these results the most relevant content for the guide was selected.
In conclusion, the superior’s guidebook harmonises the activities of superiors and simultaneously ensures equal treatment of employees. Moreover, the guide can also be used to support orientation. In future, further research could be designed to investigate issues that were excluded from the guidebook compiled due to the limitations of the present thesis.