Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huoltajan ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia toimintapäivän suunnittelusta päiväkodille

Kreivi, Jannika; Nieminen, Suvi (2021)

 
Avaa tiedosto
Kreivi_Jannika_Nieminen_ Suvi.pdf (434.3Kt)
Lataukset: 


Kreivi, Jannika
Nieminen, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022762
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien ja huoltajan kokemuksista yhteisen toimintapäivän suunnittelusta päiväkodille kasvatusyhteistyön tukemiseksi. Opinnäytetyömme yhteistyötahona meillä oli Oulussa toimiva päiväkoti ja Yhdessä HOP-hanke. Tavoitteena oli saada sekä varhaiskasvatuksen opettajien, että huoltajan kokemuksia kasvatusyhteistyöstä.

Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajat ja huoltaja saivat kasvatusyhteistyön tukemisesta yhteisellä toimintapäivän suunnittelulla päiväkodille.

Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme varhaiskasvatuksen tavoitteita, määrittelyä ja järjestämisvastuuta varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2018 ja varhaiskasvatuslain avulla sekä avaamme HOP-hankkeen taustaa ja tavoitteita. Teoriaosuudessa kasvatusyhteistyötä ja sen tukemista käsitellään luottamuksen ja kunnioittamisen näkökulmista sekä tasa-arvoisen vuorovaikutuksen, dialogisuuden ja osallisuuden kautta.

Opinnäytetyömme aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla kahta varhaiskasvatuksen opettajaa sekä yhtä huoltajaa. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja parihaastatteluina yhteisen toimintapäivän suunnittelun pohjalta. Analysoimme aineiston teemoittelemalla. Tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella kaikki osapuolet kokivat, että yhteisen toimintapäivän suunnittelu oli kasvatusyhteistyötä tukevaa. Haastateltavien kokemukset olivat osittain samansuuntaisia, mutta erojakin löytyi.
 
This thesis is a qualitative study of the experiences of early childhood education teachers and guardians in planning a joint activity day for a kindergarten to support educational cooperation.

Our aim was to find out, through the study, how the early childhood education teachers and the guardian felt that the planning of a joint activity day supported the educational cooperation.

We organized a joint activity day planning session for the kindergarten for two early childhood education teachers and one parent. Early childhood teachers and a guardian planned a joint functional day for the day care center. Based on this planning session, we interviewed early childhood education teachers and guardians through a thematic interview. The themes of the interview were trust building, respectful encounters, equal interaction and educational cooperation. Based on the responses collected in the study, the planning of a joint action day was felt to support educational cooperation.

In the Reflection section, we consider the research-related steps. The main conclusion of the study was that joint planning supports educational cooperation. For improvement suggestions, early childhood teachers said that more parents could have been involved in planning the joint day.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste