Asiakasrekisterin luominen teollisuuden palveluyritykselle
Jokinen, Janne (2021)
Jokinen, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Excel-pohjainen asiakasrekisteri HTT High Tech Technology Oy:lle. Opinnäytetyössä pohditaan mitä asiakasrekisterin on hyvä sisältää, kuinka se auttaa liiketoimintaa ja yhtenäistää yrityksen sisäisiä toimia. Tärkeinä asioina pohditaan myös asiakasrekisterin osuutta asiakkuuden hallinnassa. Asiakasrekisterin tarkoitus on auttaa ja kehittää yrityksen toimintaa pitkällä aikavälillä. Työn on myös tarkoitus antaa neuvoja sen laillisesta käytöstä.
Työ toteutettiin HTT High Tech Technologylle Oy:lle syksyllä 2021 ja se on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2021 lopussa. Asiakasajattelun ja lainsäädännön perusteella yritys hyötyy kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla ja pystyy välittämään tietoa yrityksen sisällä. Asiakasrekisteriä on myös tarkoitus käyttää myynnin johtamiseen ja sitä kautta kasvattaa tietoa asiakkaasta. Asiakastiedon on tarkoitus helpottaa jokaisen toimihenkilön päivittäistä tekemistä.
Lisääntyvän tiedon ja asiakkaan oppimisen kautta yritys pystyy palvelemaan asiakastaan paremmista lähtökohdista ja laadukkaammin. Asiakastyytyväisyys lisääntyy, kun reagointi asiakkaan tarpeisiin on nopeampaa ja palvelu joustavampaa. Opinnäytetyön lopussa on kehitysideoita HTT:lle tulevaisuutta varten. HTT High Tech Technology Oy:n on pyrittävä asiakasrekisteriprosessiin, jota jokainen yrityksen edustaja noudattaa. Tulevaisuudessa HTT:n on panostettava CRM-järjestelmään ja se on liitettävä laskutusohjelmaan. HTT:n on myös tuotettava asiakastyytyväisyyskyselyitä ja kehitettävä omaa toimintaa vastausten perusteella.
Työ toteutettiin HTT High Tech Technologylle Oy:lle syksyllä 2021 ja se on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2021 lopussa. Asiakasajattelun ja lainsäädännön perusteella yritys hyötyy kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla ja pystyy välittämään tietoa yrityksen sisällä. Asiakasrekisteriä on myös tarkoitus käyttää myynnin johtamiseen ja sitä kautta kasvattaa tietoa asiakkaasta. Asiakastiedon on tarkoitus helpottaa jokaisen toimihenkilön päivittäistä tekemistä.
Lisääntyvän tiedon ja asiakkaan oppimisen kautta yritys pystyy palvelemaan asiakastaan paremmista lähtökohdista ja laadukkaammin. Asiakastyytyväisyys lisääntyy, kun reagointi asiakkaan tarpeisiin on nopeampaa ja palvelu joustavampaa. Opinnäytetyön lopussa on kehitysideoita HTT:lle tulevaisuutta varten. HTT High Tech Technology Oy:n on pyrittävä asiakasrekisteriprosessiin, jota jokainen yrityksen edustaja noudattaa. Tulevaisuudessa HTT:n on panostettava CRM-järjestelmään ja se on liitettävä laskutusohjelmaan. HTT:n on myös tuotettava asiakastyytyväisyyskyselyitä ja kehitettävä omaa toimintaa vastausten perusteella.