Taiteen kaupallistaminen : Taidekokemus vaatesuunnittelun tavoitteena yrityksessä Boskil Oy
Silvennoinen, Oona (2021)
Silvennoinen, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022744
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Manuela Boscon taiteesta syntyvää taidekokemusta. Tutkimuksessa kootaan kerätystä aineistosta vaatesuunnittelua ohjaavia tekijöitä, joita yritys voi käyttää jatkossa brändin kaupallisen vaatemalliston suunnittelussa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Boskil Oy.
Boskil-yrityksen ydin on halu myydä käytännön tarvikkeita, joissa on vahva taiteellinen lisäarvo. Yrityksellä on vahva näkemys taiteen kaupallistamisesta. Se näkee, että taide antaa pohjaa arvoille ja tuo mukaan syvempiä, henkilökohtaisempia merkityksiä. Yrityksen liikeidea on tehdä vaatteita, asusteita ja käyttötavaroita, joiden pohjana on Manuela Boscon taide.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu taidekokemuksen teoriasta, jossa avataan taiteen havainnoinnin sekä taidekokemuksen perusteita. Tutkimuksen teoriaosuuden tarkoituksena on syntyvien teemojen ymmärtäminen niin, että taidetta voi kaupallistaa rikkomatta teosten merkitystä.
Tutkimukseen kerätään aineistoa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka toteutetaan yrityksen liiketilassa asioivien asiakkaiden kanssa. Haastatteluaineiston analyysiin käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysin menetelmää. Haastattelujen analyysissä nostetaan esiin teemoja, joista yritys voisi hyötyä uutta tuotekategoriaa tehdessä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin ymmärrystä yrityksen asiakkaiden taidekokemuksesta. Lisäksi esiin nousi tärkeitä elementtejä yrityksen kaupallisen vaatemalliston suunnitteluun. Saatiin myös tietoa kohderyhmästä ja rakennettua pohjaa yrityksen suunnitteluideologialle
Boskil-yrityksen ydin on halu myydä käytännön tarvikkeita, joissa on vahva taiteellinen lisäarvo. Yrityksellä on vahva näkemys taiteen kaupallistamisesta. Se näkee, että taide antaa pohjaa arvoille ja tuo mukaan syvempiä, henkilökohtaisempia merkityksiä. Yrityksen liikeidea on tehdä vaatteita, asusteita ja käyttötavaroita, joiden pohjana on Manuela Boscon taide.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu taidekokemuksen teoriasta, jossa avataan taiteen havainnoinnin sekä taidekokemuksen perusteita. Tutkimuksen teoriaosuuden tarkoituksena on syntyvien teemojen ymmärtäminen niin, että taidetta voi kaupallistaa rikkomatta teosten merkitystä.
Tutkimukseen kerätään aineistoa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka toteutetaan yrityksen liiketilassa asioivien asiakkaiden kanssa. Haastatteluaineiston analyysiin käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysin menetelmää. Haastattelujen analyysissä nostetaan esiin teemoja, joista yritys voisi hyötyä uutta tuotekategoriaa tehdessä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin ymmärrystä yrityksen asiakkaiden taidekokemuksesta. Lisäksi esiin nousi tärkeitä elementtejä yrityksen kaupallisen vaatemalliston suunnitteluun. Saatiin myös tietoa kohderyhmästä ja rakennettua pohjaa yrityksen suunnitteluideologialle