Sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien oppiminen ja käyttökokemukset
Kuhna, Elina (2021)
Kuhna, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien oppimista ja käyttökokemuksia. Tutkimuskysymykset ovat: 1) mitkä tekijät vaikuttavat sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien oppimiseen ja 2) millaisia käyttökokemuksia sairaanhoitajilla on potilastietojärjestelmistä? Aihe on ajankohtainen terveydenhuollossa tapahtuvien uudistusten vuoksi
Systemoidun kirjallisuuskatsauksen vertaisarvioidut tutkimusartikkelit kerättiin Medic, CINAHL ja PubMed tietokannoista. Ennen tiedonhakua määriteltiin hakusanat, tietokannat, sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Aineisto (n= 10) muodostui neljästä (n=4) suomenkielisestä ja kuudesta (n=6) englanninkielisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien oppimiseen vaikuttavat potilastietojärjestelmien käyttökokemus, koulutus, henkilökohtaiset ominaisuudet (ikä, asenne, stressi), resurssit, mahdollisuus omatoimiseen harjoitteluun, johdon / esihenkilön ja tiimin tuki, myönteinen työympäristö ja ilmapiiri sekä kommunikaatio. Myös nimettyjen tukihenkilöiden merkitys on tärkeä. Koulutuksiin osallistujat tulee segmentoida eritasoisiin ryhmiin oppijoiden lähtökohdat huomioiden.
Tulosten mukaan sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien käyttökokemuksiin vaikuttaa potilastietojärjestelmän käytettävyys. Sairaanhoitajien mielestä hyviä puolia olivat toiminnot, jotka tukevat potilasturvallisuutta kuten hälytysparametrit, interaktiotoiminnot ja lääkitysturvallisuutta tukevat variaatiot. Sairaanhoitajat kokevat hankalina potilastietojärjestelmät, jotka eivät tue työn päivittäistä kulkua ja ovat käytettävyydeltään huonoja. Myös kirjaaminen koetaan aikaa vievänä prosessina. Sairaanhoitajat pitävät oleellisen tiedon löytämistä, tiedon kliinistä sisältöä ja tiedon siirtoa paikasta toiseen tärkeänä. Tarpeettomat välilehdet koetaan turhauttavina. Sairaanhoitajat arvostavat toimintaympäristön vaatimuksia ja loppukäyttäjien tarpeita palvelevaa potilastietojärjestelmää, jolla on hyvä toimintakyky.
Johtopäätöksinä voidaan esittää, että sairaanhoitajat pitävät tärkeinä asioina hyvää potilastietojärjestelmä perehdytystä ja käyttäjälähtöisiä tietojärjestelmiä. Niiden avulla saadaan parempaa turvallisuutta, laatua ja työtyytyväisyyttä päivittäiseen hoitotyöhön.
Systemoidun kirjallisuuskatsauksen vertaisarvioidut tutkimusartikkelit kerättiin Medic, CINAHL ja PubMed tietokannoista. Ennen tiedonhakua määriteltiin hakusanat, tietokannat, sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Aineisto (n= 10) muodostui neljästä (n=4) suomenkielisestä ja kuudesta (n=6) englanninkielisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien oppimiseen vaikuttavat potilastietojärjestelmien käyttökokemus, koulutus, henkilökohtaiset ominaisuudet (ikä, asenne, stressi), resurssit, mahdollisuus omatoimiseen harjoitteluun, johdon / esihenkilön ja tiimin tuki, myönteinen työympäristö ja ilmapiiri sekä kommunikaatio. Myös nimettyjen tukihenkilöiden merkitys on tärkeä. Koulutuksiin osallistujat tulee segmentoida eritasoisiin ryhmiin oppijoiden lähtökohdat huomioiden.
Tulosten mukaan sairaanhoitajien potilastietojärjestelmien käyttökokemuksiin vaikuttaa potilastietojärjestelmän käytettävyys. Sairaanhoitajien mielestä hyviä puolia olivat toiminnot, jotka tukevat potilasturvallisuutta kuten hälytysparametrit, interaktiotoiminnot ja lääkitysturvallisuutta tukevat variaatiot. Sairaanhoitajat kokevat hankalina potilastietojärjestelmät, jotka eivät tue työn päivittäistä kulkua ja ovat käytettävyydeltään huonoja. Myös kirjaaminen koetaan aikaa vievänä prosessina. Sairaanhoitajat pitävät oleellisen tiedon löytämistä, tiedon kliinistä sisältöä ja tiedon siirtoa paikasta toiseen tärkeänä. Tarpeettomat välilehdet koetaan turhauttavina. Sairaanhoitajat arvostavat toimintaympäristön vaatimuksia ja loppukäyttäjien tarpeita palvelevaa potilastietojärjestelmää, jolla on hyvä toimintakyky.
Johtopäätöksinä voidaan esittää, että sairaanhoitajat pitävät tärkeinä asioina hyvää potilastietojärjestelmä perehdytystä ja käyttäjälähtöisiä tietojärjestelmiä. Niiden avulla saadaan parempaa turvallisuutta, laatua ja työtyytyväisyyttä päivittäiseen hoitotyöhön.