Sepsiksen tunnistamiseen vaikuttavat tekijät hoitajien näkökulmasta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ehtonen, Saila; Hämäläinen, Marjo; Immonen, Niina-Julia (2021)
Ehtonen, Saila
Hämäläinen, Marjo
Immonen, Niina-Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123065
Tiivistelmä
Sepsis on infektion aiheuttama vakava, henkeä uhkaava tila. Potilaalla voidaan todeta sepsis, mikäli hänellä on epäilty tai varma infektio ja vähintään yksi akuutti elinhäiriö, kuten hengitysvajaus tai akuutti munuaisten vajaatoiminta. Tilan pahentuessa potilaalle voi kehittyä useampia elinhäiriöitä. Sepsiksen varhainen tunnistaminen sekä hoidon aloittaminen on tärkeää, sillä jo tunnin viive hoidon aloituksessa heikentää merkittävästi ennustetta ja lisää kuolleisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus sepsiksen tunnistamiseen vaikuttavista tekijöistä hoitajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymykseen ”Mitkä tekijät vaikuttavat sepsiksen tunnistamiseen ja hoidon aloittamiseen?” Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sepsiksen tunnistamiseen vaikuttavista tekijöistä, joita hoitajan tai hoitoalan opiskelijan on hyvä tiedostaa hoitaessaan potilaita. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että nuori hoitaja tunnisti sepsiksen paremmin, kuin iäkkäämpi hoitaja. Iän lisäksi kokemus vaikutti sepsiksen tunnistamiseen. Mitä pidempi ura hoitajalla oli ollut, sitä paremmin hän tunnisti sepsiksen. Myös työympäristön vaativuus paransi sepsiksen tunnistamista. Mitä vaativammalla teho-osastolla hoitaja työskenteli, sitä paremmin hän tunnisti sepsiksen. Lisäksi sepsiksen tunnistamista paransi lisäkoulutus ja tehokkaampien monitorien ja tietokonejärjestelmien käyttö. Sepsiksen tunnistamista puolestaan heikensi tilanpuute yksiköissä. Lisäksi hoitajien puute ja potilaiden suuri määrä vaikuttivat sepsiksen tunnistamiseen heikentävästi.
Tutkimus antaa tietoa lukijalle sepsiksestä ja sen tunnistamiseen vaikuttavista tekijöistä. Nämä tekijät on hyvä tiedostaa hoitotyössä ja ottaa huomioon omassa työssä siltä osin, kuin se on mahdollista. Hyödyllisiä jatkotutkimusaiheita Suomessa olisi hoitajien näkökulmasta tehtävät haastattelu- tai kyselytutkimukset sepsikseen liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus sepsiksen tunnistamiseen vaikuttavista tekijöistä hoitajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymykseen ”Mitkä tekijät vaikuttavat sepsiksen tunnistamiseen ja hoidon aloittamiseen?” Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sepsiksen tunnistamiseen vaikuttavista tekijöistä, joita hoitajan tai hoitoalan opiskelijan on hyvä tiedostaa hoitaessaan potilaita. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että nuori hoitaja tunnisti sepsiksen paremmin, kuin iäkkäämpi hoitaja. Iän lisäksi kokemus vaikutti sepsiksen tunnistamiseen. Mitä pidempi ura hoitajalla oli ollut, sitä paremmin hän tunnisti sepsiksen. Myös työympäristön vaativuus paransi sepsiksen tunnistamista. Mitä vaativammalla teho-osastolla hoitaja työskenteli, sitä paremmin hän tunnisti sepsiksen. Lisäksi sepsiksen tunnistamista paransi lisäkoulutus ja tehokkaampien monitorien ja tietokonejärjestelmien käyttö. Sepsiksen tunnistamista puolestaan heikensi tilanpuute yksiköissä. Lisäksi hoitajien puute ja potilaiden suuri määrä vaikuttivat sepsiksen tunnistamiseen heikentävästi.
Tutkimus antaa tietoa lukijalle sepsiksestä ja sen tunnistamiseen vaikuttavista tekijöistä. Nämä tekijät on hyvä tiedostaa hoitotyössä ja ottaa huomioon omassa työssä siltä osin, kuin se on mahdollista. Hyödyllisiä jatkotutkimusaiheita Suomessa olisi hoitajien näkökulmasta tehtävät haastattelu- tai kyselytutkimukset sepsikseen liittyen.