Ensuring high employee performance : logistics coordinators’ training process optimization
Niinimaa, Maria (2021)
Niinimaa, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on paikantaa toimeksiantajan logistiikkakoordinaattoreiden nykyisen koulutusprosessin epäkohdat ja tarjota konkreettinen ratkaisu sen kehittämiseksi. Tutkimus osoitti, että uusien työntekijöiden ammatillisen osaamisen taso on hyvin vaihteleva ja harjoittelijoiden yksilölliselle jatkokoulutukselle on huomattavasti nykyistä enemmän tarvetta. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille tarve koulutushenkilöstön kapasiteetin lisäämiselle sekä palautteen puute.
Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle käytännöllisen ja helposti toimeenpantavan standardisoidun koulutussuunnitelman. Koulutussuunnitelma koostuu kolmesta pääpilarista: Palautetyökalusta, OJT-suunnitelmasta sekä standardisoidusta tuutoriohjelmasta. Ratkaisu on kehitetty yhdistämällä tehokkaan työssäoppimisen teorioita sekä kartoittamalla nykyisen koulutusprosessin tilaa haastattelemalla logistiikkaosaston perehdyttäjää sekä suorittamalla kyselyn viimeisen kahden vuoden aikana perehdytetyille logistiikkakoordinaattoreille.
Opinnäytetyön tarjoama koulutusratkaisu huomioi uusien työntekijöiden ammatillisen tasoeron. Palautetyökalu luo konkreettisen keinon oppimisen kartoittamiselle ja auttaa näin toimeksiantajaa suuntaamaan tietynlaisen osaamisen määrättyihin tehtäviin, jolloin resursseja käytetään tehokkaasti. Palautetyökalu antaa myös lähteen palautteelle, jota voidaan käyttää koulutusprosessin ja kouluttajien jatkuvaan kehittämiseen. Oikeanlainen koulutus pystytään luomaan OJT-suunnitelman avulla. OJT-suunnitelma luo selkeän kuvan koulutuksen sisällöstä ja oppimistavoitteista sekä kouluttajalle, että koulutetulle. Nykyinen määrittelemätön jatkokoulutus poissuljetaan standardisoidu tuutoriohjelman avulla.
Ratkaisu tuo toimeksiantajalle struktuurin jatkuvalle koulutukselle, joka on välttämätön laadukkaan koulutuksen tarjoamiseksi, työntekijöiden tyytyväisyyden takaamiseksi sekä suorituskyvyn ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle käytännöllisen ja helposti toimeenpantavan standardisoidun koulutussuunnitelman. Koulutussuunnitelma koostuu kolmesta pääpilarista: Palautetyökalusta, OJT-suunnitelmasta sekä standardisoidusta tuutoriohjelmasta. Ratkaisu on kehitetty yhdistämällä tehokkaan työssäoppimisen teorioita sekä kartoittamalla nykyisen koulutusprosessin tilaa haastattelemalla logistiikkaosaston perehdyttäjää sekä suorittamalla kyselyn viimeisen kahden vuoden aikana perehdytetyille logistiikkakoordinaattoreille.
Opinnäytetyön tarjoama koulutusratkaisu huomioi uusien työntekijöiden ammatillisen tasoeron. Palautetyökalu luo konkreettisen keinon oppimisen kartoittamiselle ja auttaa näin toimeksiantajaa suuntaamaan tietynlaisen osaamisen määrättyihin tehtäviin, jolloin resursseja käytetään tehokkaasti. Palautetyökalu antaa myös lähteen palautteelle, jota voidaan käyttää koulutusprosessin ja kouluttajien jatkuvaan kehittämiseen. Oikeanlainen koulutus pystytään luomaan OJT-suunnitelman avulla. OJT-suunnitelma luo selkeän kuvan koulutuksen sisällöstä ja oppimistavoitteista sekä kouluttajalle, että koulutetulle. Nykyinen määrittelemätön jatkokoulutus poissuljetaan standardisoidu tuutoriohjelman avulla.
Ratkaisu tuo toimeksiantajalle struktuurin jatkuvalle koulutukselle, joka on välttämätön laadukkaan koulutuksen tarjoamiseksi, työntekijöiden tyytyväisyyden takaamiseksi sekä suorituskyvyn ylläpitämiseksi.