Dynaamisen musiikin tuotanto peliympäristöön
Johansson, Patrik (2021)
Johansson, Patrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123028
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää dynaamisen videopelimusiikin toteutustapoja, pohtia niiden vaikutuksia peliympäristöön ja selvittää prosessia dynaamisen videopelimusiikin luontiin niin sävellyksellisestä kuin teknisestä näkökulmasta.
Tavoitteena oli luoda yksinkertainen, pelattava pelimaailma, jonka sisällä pelaaja pystyy tarkastelemaan erityyppisiä sekä horisontaalisen uudelleen sekvensoinnin että vertikaalisen uudelleen orkesteroinnin keinoja käyttäviä dynaamisen videopelimusiikin toteutuksia. Teknisen toteuttamisen lisäksi projektin esimerkkitoteutuksia varten tuotettiin omat taustamusiikkikappaleensa, jotka tehostavat näiden tiettyjen dynaamisen pelimusiikin tilanteita myös musiikkiteorian näkökulmasta.
Pelimaailman ja pelillisyyden luomiseen sekä yksityiskohtaisempaan skriptaamisen luomiseen käytettiin Unity-pelimoottoria. Äänimoottorina käytettiin FMOD Studiota, jossa on valmiudet integroimiseen Unityn kanssa. Suurin osa dynamiikan pohjustuksen teknisestä toteutuksesta tehtiin käyttäen FMOD:n automaatioraitoja.
Dynaamisen videopelimusiikin avulla äänisuunnittelija kykenee luomaan pelikokemukseen hienovaraisempia ja tehokkaampia musiikillisia hetkiä ja lisäämään musiikin aktiivisuutta pelin äänimaailmassa.
Tavoitteena oli luoda yksinkertainen, pelattava pelimaailma, jonka sisällä pelaaja pystyy tarkastelemaan erityyppisiä sekä horisontaalisen uudelleen sekvensoinnin että vertikaalisen uudelleen orkesteroinnin keinoja käyttäviä dynaamisen videopelimusiikin toteutuksia. Teknisen toteuttamisen lisäksi projektin esimerkkitoteutuksia varten tuotettiin omat taustamusiikkikappaleensa, jotka tehostavat näiden tiettyjen dynaamisen pelimusiikin tilanteita myös musiikkiteorian näkökulmasta.
Pelimaailman ja pelillisyyden luomiseen sekä yksityiskohtaisempaan skriptaamisen luomiseen käytettiin Unity-pelimoottoria. Äänimoottorina käytettiin FMOD Studiota, jossa on valmiudet integroimiseen Unityn kanssa. Suurin osa dynamiikan pohjustuksen teknisestä toteutuksesta tehtiin käyttäen FMOD:n automaatioraitoja.
Dynaamisen videopelimusiikin avulla äänisuunnittelija kykenee luomaan pelikokemukseen hienovaraisempia ja tehokkaampia musiikillisia hetkiä ja lisäämään musiikin aktiivisuutta pelin äänimaailmassa.