Työkalu glTF-3D-mallien tuontiin ja visualisointiin pelimoottorissa
Safari, Afshin (2021)
Safari, Afshin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja laajentaa Unreal Engine 4 -pelimoottoria toteuttamalla siihen lisäosa. Lisäosa tehtiin helsinkiläiselle yritykselle, joka tarjoaa asiakkailleen rakennusarkkitehtuuriin liittyviä työkaluja. Lisäosan oli tarkoitus automatisoida yrityksen glTF-3D-mallien tuontiprosessi Unreal Engine 4 -pelimoottoriin.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tutustuttiin Unreal Engine 4 -pelimoottorin ominaisuuksiin ja työkaluihin, Unrealin C++-, Python- ja Blueprint-ohjelmointirajapintoihin, Unreal Editorin laajentamiseen ja Unreal-lisäosien kehittämiseen. Tutustumisen jälkeen aloitettiin projektiosuus suunnittelemalla lisäosan eri komponentit ja sovittiin lisäosan vaatimusmäärittelystä. Lisäosan vaatimuksena oli yrityksen glTF-3D-mallien lataaminen, niiden tuominen ja visualisoiminen pelimoottorissa. Nämä vaatimukset asetettiin myös arvioitavaksi osaksi projektin onnistumisen määrittämiseen.
Suunnitteluvaiheen jälkeen siirryttiin toteutusvaiheeseen, jossa toteutettiin lisäosan komponentit Unreal Engine 4 -pelimoottoriin. Lisäosa toteutettiin C++-, Python- ja Blueprint-ohjelmointikielillä.
Työn tuloksena saatiin asetettujen vaatimusten mukaan toimiva lisäosa, jota käytettiin tuomaan ja visualisoimaan yrityksen glTF-3D-malleja Unreal Engine 4 -pelimoottorissa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tutustuttiin Unreal Engine 4 -pelimoottorin ominaisuuksiin ja työkaluihin, Unrealin C++-, Python- ja Blueprint-ohjelmointirajapintoihin, Unreal Editorin laajentamiseen ja Unreal-lisäosien kehittämiseen. Tutustumisen jälkeen aloitettiin projektiosuus suunnittelemalla lisäosan eri komponentit ja sovittiin lisäosan vaatimusmäärittelystä. Lisäosan vaatimuksena oli yrityksen glTF-3D-mallien lataaminen, niiden tuominen ja visualisoiminen pelimoottorissa. Nämä vaatimukset asetettiin myös arvioitavaksi osaksi projektin onnistumisen määrittämiseen.
Suunnitteluvaiheen jälkeen siirryttiin toteutusvaiheeseen, jossa toteutettiin lisäosan komponentit Unreal Engine 4 -pelimoottoriin. Lisäosa toteutettiin C++-, Python- ja Blueprint-ohjelmointikielillä.
Työn tuloksena saatiin asetettujen vaatimusten mukaan toimiva lisäosa, jota käytettiin tuomaan ja visualisoimaan yrityksen glTF-3D-malleja Unreal Engine 4 -pelimoottorissa.