Ravintola X:n työvuorokorttien kehittäminen
Nystén, Jonna (2021)
Nystén, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena olevassa ketjuravintolassa on tapahtunut paljon muutoksia viime aikoina henkilökunnan vaihtuessa ja myyntikanavien sekä myynnin lisääntyessä. Työntekijöiden työn ja johtamisen päivittäminen tuli muutosten myötä ajankohtaiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä on operatiivinen päivittäisjohtaminen ja mitkä asiat vaikuttavat työhyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ravintola X:lle toimivat työvuorokortit vuoropäälliköiden ja työntekijöiden työn tueksi. Työvuorokorttien uskottiin lisäävän työhyvinvointia, kun kaikilla on hahmotus työtehtävistään ja työvuoron kulusta. Työrooleja ja tehtäviä tarkasteltiin vuoropäälliköille suunnatun työpajan avulla. Samalla etsittiin kehittämisideoita palvelun nopeutumiseksi ja työhyvinvoinnin lisäämiseksi.
Työpajassa nousi esille tarve henkilökunnan koulutuksen lisäämiselle ja vastuualueiden jakamiselle. Työntekijöille kaivattiin lisää selkeitä ohjeita ja päiviin suunnitelmallisuutta. Työpajan ja havainnointien pohjalta kehitettiin työvuorojen suunnitteluun päälliköiden avuksi viikkosuunnitelmapohja sekä ohjeistukset aamu- ja iltavuoroihin. Työvuorokorttien kehittämistyö ravintolassa jatkuu vielä.
Työpajassa nousi esille tarve henkilökunnan koulutuksen lisäämiselle ja vastuualueiden jakamiselle. Työntekijöille kaivattiin lisää selkeitä ohjeita ja päiviin suunnitelmallisuutta. Työpajan ja havainnointien pohjalta kehitettiin työvuorojen suunnitteluun päälliköiden avuksi viikkosuunnitelmapohja sekä ohjeistukset aamu- ja iltavuoroihin. Työvuorokorttien kehittämistyö ravintolassa jatkuu vielä.