Instagramissa asiakkaiden sitouttaminen: Woltin Instagramin sitouttamissuunnitelma
Simonen, Sofia (2021)
Simonen, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223197
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on osa yritysten markkinointia vuonna 2021. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia asiakkaiden sitouttamissuunnitelma kohdeyritykselle Woltille sosiaalisen median alustaan Instagramiin.
Viitekehyksessä käsiteltyjen tietojen perusteella tuotokseen kerättiin tietoa siitä, millä konkreettisilla toimilla Instagram-tilin sitouttavuutta voisi parantaa ja miten tästä voitaisiin laatia selkeä suunnitelma, jota kaikkien yrityksessä työskentelevien olisi helppo tulkita. Tietoperustaan kerättiin laajalti tietoa sitoutumisesta asiakassuhteissa, Instagramissa sitouttamisesta asiakassuhteissa sekä avattiin myös yleisellä tasolla mahdollisia sitouttamisen menetelmiä, mittareita ja lopputulemia.
Lähdeaineistona käytetiin nykyaikaisia lähteitä, eli suurimmaksi osaksi luotettavia internet- lähteitä. Näiden lisäksi hyödynnettiin myös alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Lähteet käsittivät enimmäkseen sitouttamisen teoriaa, sosiaalista mediaa, sosiaalisessa mediassa sitouttamista sekä Instagramissa sitouttamista. Tämän lisäksi lähteenä hyödynnettiin Instagramin omaa tietopankkia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi yritykselle sitouttamissuunnitelma, jota yritys voi halutes saan hyödyntää luodessaan Instagramin sisältösuunnitelmaansa vuodelle 2022. Suunnitelma on laadittu kohdeyritykselle keräämällä analytiikkaa yrityksen nykytilanteesta niin Instagramista, kuin viitekehyksessä käsiteltyjen tietojen pohjalta.
Johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalisessa mediassa sekä Instagramissa sitouttamisessa tärkeintä on selkeys siitä, mitä halutaan saavuttaa, tavoitteiden saavutettavuus, vuorovaikutus seuraajien kanssa, oikeat mittarit sekä tehtyjen toimien tulosten analysointi ja seuranta.
Viitekehyksessä käsiteltyjen tietojen perusteella tuotokseen kerättiin tietoa siitä, millä konkreettisilla toimilla Instagram-tilin sitouttavuutta voisi parantaa ja miten tästä voitaisiin laatia selkeä suunnitelma, jota kaikkien yrityksessä työskentelevien olisi helppo tulkita. Tietoperustaan kerättiin laajalti tietoa sitoutumisesta asiakassuhteissa, Instagramissa sitouttamisesta asiakassuhteissa sekä avattiin myös yleisellä tasolla mahdollisia sitouttamisen menetelmiä, mittareita ja lopputulemia.
Lähdeaineistona käytetiin nykyaikaisia lähteitä, eli suurimmaksi osaksi luotettavia internet- lähteitä. Näiden lisäksi hyödynnettiin myös alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Lähteet käsittivät enimmäkseen sitouttamisen teoriaa, sosiaalista mediaa, sosiaalisessa mediassa sitouttamista sekä Instagramissa sitouttamista. Tämän lisäksi lähteenä hyödynnettiin Instagramin omaa tietopankkia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi yritykselle sitouttamissuunnitelma, jota yritys voi halutes saan hyödyntää luodessaan Instagramin sisältösuunnitelmaansa vuodelle 2022. Suunnitelma on laadittu kohdeyritykselle keräämällä analytiikkaa yrityksen nykytilanteesta niin Instagramista, kuin viitekehyksessä käsiteltyjen tietojen pohjalta.
Johtopäätöksissä todettiin, että sosiaalisessa mediassa sekä Instagramissa sitouttamisessa tärkeintä on selkeys siitä, mitä halutaan saavuttaa, tavoitteiden saavutettavuus, vuorovaikutus seuraajien kanssa, oikeat mittarit sekä tehtyjen toimien tulosten analysointi ja seuranta.