Lasten tunnetaitojen kehittäminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kasslin, Iida; Mikkola, Viivi (2021)
Kasslin, Iida
Mikkola, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223299
Tiivistelmä
Tunnetaidoilla tarkoitetaan kykyä säädellä, tiedostaa ja tunnistaa tunteita. Niiden avulla lapsi pystyy selviytymään tunnekuohuista, ratkaisemaan sosiaalisia ongelmia, kuten ristiriitoja ja ymmärtämään paremmin omia sekä muiden tunteita. Tunnetaitojen avulla lapsi pärjää paremmin koulussa ja ystävyyssuhteissa.
Metropolia Ammattikorkeakoulun Kätilötutkinto tilasi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen lasten tunnetaitojen kehittämisestä. Työssä tutkitaan, millaisin keinoin ja missä lasten tunnetaitoja kehitetään. Tutkimusaineistoksi kerättiin 11 englanninkielistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Induktiivisessa sisällönanalyysissä tutkimusaineistosta nostetaan työhön soveltuvia alkuperäisilmauksia, jotka pelkistetään yksinkertaisempaan muotoon, josta ilmenee ilmauksen olennaisimmat asiat. Pelkistetyistä ilmauksista etsitään samankaltaisuuksia ja niitä ryhmitellään sen mukaan alaluokkiin. Ryhmittelyä jatketaan eteenpäin käsitteellistämällä, eli muodostamalla alaluokista yläluokkia ja edelleen pääluokkia. Käsitteellistämisen avulla aineistosta voidaan muodostaa teoreettisia käsitteitä ja johtopäätöksiä, joiden avulla työn tulokset voidaan kirjoittaa.
Saimme selville, että lasten kanssa toimivat aikuiset voivat oman esimerkin avulla, mallintamalla ja kannustamalla tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä. Aikuisen omat tunnetaidot vaikuttavat siihen, millaisessa ympäristössä lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii. Lapsi aloittaa tunnetaitojen harjoittelun kotona, mutta jatkaa sitä muissa ympäristöissä, kuten varhaiskasvatuksessa, koulussa ja harrastuksissa. On tärkeää, että näissä ympäristöissä lasta kasvattavat ja opettavat aikuiset hallitsevat tunnetaidot. Hyvien tunnetaitojen avulla lapsen on helpompi suoriutua koulussa, sillä hän pystyy keskittymään olennaiseen sen sijaan, että hän keskittyisi hallitsemaan tunteitaan.
Tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea luovien menetelmien avulla, kuten tarinoiden lukeminen ja niihin eläytyminen, roolileikki, musiikki, taide ja käsinukeilla leikkiminen. Näiden keinojen avulla lapsi pääsee ilmaisun ja leikin kautta oppimaan tunnetaidoista. Aikuinen voi käyttää opettamisen tukena ja visuaalisena keinona leluja, rekvisiittaa, havainnollistavia kuvia ja värikkäitä julisteita.
Metropolia Ammattikorkeakoulun Kätilötutkinto tilasi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen lasten tunnetaitojen kehittämisestä. Työssä tutkitaan, millaisin keinoin ja missä lasten tunnetaitoja kehitetään. Tutkimusaineistoksi kerättiin 11 englanninkielistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Induktiivisessa sisällönanalyysissä tutkimusaineistosta nostetaan työhön soveltuvia alkuperäisilmauksia, jotka pelkistetään yksinkertaisempaan muotoon, josta ilmenee ilmauksen olennaisimmat asiat. Pelkistetyistä ilmauksista etsitään samankaltaisuuksia ja niitä ryhmitellään sen mukaan alaluokkiin. Ryhmittelyä jatketaan eteenpäin käsitteellistämällä, eli muodostamalla alaluokista yläluokkia ja edelleen pääluokkia. Käsitteellistämisen avulla aineistosta voidaan muodostaa teoreettisia käsitteitä ja johtopäätöksiä, joiden avulla työn tulokset voidaan kirjoittaa.
Saimme selville, että lasten kanssa toimivat aikuiset voivat oman esimerkin avulla, mallintamalla ja kannustamalla tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä. Aikuisen omat tunnetaidot vaikuttavat siihen, millaisessa ympäristössä lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii. Lapsi aloittaa tunnetaitojen harjoittelun kotona, mutta jatkaa sitä muissa ympäristöissä, kuten varhaiskasvatuksessa, koulussa ja harrastuksissa. On tärkeää, että näissä ympäristöissä lasta kasvattavat ja opettavat aikuiset hallitsevat tunnetaidot. Hyvien tunnetaitojen avulla lapsen on helpompi suoriutua koulussa, sillä hän pystyy keskittymään olennaiseen sen sijaan, että hän keskittyisi hallitsemaan tunteitaan.
Tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea luovien menetelmien avulla, kuten tarinoiden lukeminen ja niihin eläytyminen, roolileikki, musiikki, taide ja käsinukeilla leikkiminen. Näiden keinojen avulla lapsi pääsee ilmaisun ja leikin kautta oppimaan tunnetaidoista. Aikuinen voi käyttää opettamisen tukena ja visuaalisena keinona leluja, rekvisiittaa, havainnollistavia kuvia ja värikkäitä julisteita.