Lastensuojelun tehostetun perhetyön työntekijöiden kokemuksia verkkokohtaamisesta
Tiitto, Paula (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tiitto, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää lastensuojelun tehostetun perhetyön työntekijöiden kokemuksia verkkokohtaamisesta koronapandemian aikana. Tulokset piirtävät kuvaa videovälitteisen uuden työmuodon tämänhetkisestä tilasta, mikä on toimivaa, mikä haastavaa sekä missä roolissa verkkokohtaaminen nähdään tulevaisuudessa. Tarkastelussa on myös verkkokohtaamisen sosiaalinen ulottuvuus ja se, miten dialogisuus toteutuu verkossa. Työn tavoitteena on tehdä näkyväksi verkkokohtaamisen tila - työtä rajoittavat ja tukevat tekijät, jotta verkkokohtaamista osataan kehittää tulevaisuudessa oikeaan suuntaa. Työelämänkumppani on Espoon kaupungin liikkuvat palvelut, tehostettu perhetyö.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii verkkokohtaamisesta koronapandemian aikana ja sitä ennen tehdyt selvitykset sekä tutkimukset sosiaalialalta. Tämän lisäksi oleellisessa roolissa on dialogisuus Paolo Freiren määrittelyjä mukaillen. Tutkimus toteutettiin viiden työntekijän teemahaastatteluna ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että verkkokohtaaminen on tullut jäädäkseen tehostettuun perhetyöhön - se on hyvä lisä kasvokkain kohtaamisen rinnalla. Verkkokohtaaminen tuo työhön tehokkuutta ja asiakaslähtöistä otetta. Nämä näkyvät työn joustavuutena mm. ajankäytöllisesti sekä valinnan mahdollisuutena tapaamisten suhteen. Verkko lisää myös tasavertaisuutta, koska se on matalankynnyksen maksuton kohtaamispaikka, jossa jokainen on turvallisesti omassa tilassaan ja omilla ehdoillaan.
Työn luonteen vuoksi työntekijät kokivat, että verkkokohtaaminen ei voi olla ainoa kohtaamismuoto. Vuorovaikutustilanteiden havainnointi nähdään oleellisena asiakkaan omassa luonnollisessa toimintaympäristössään. Verkkokohtaaminen koetaan luonteeltaan hyvin asiapitoisena. Sieltä puuttuu spontaanius ja kuulumisten vaihtamainen jää vähäiseksi. Empaattisuuden, tunne- ja kehoyhteyden kokemus jää tulosten mukaan verkossa heikommaksi kokemukseksi. Edellä mainituista syistä luottamussuhteen rakentuminen koettiin hitaammaksi verkossa. Tällä taas nähtiin olevan vaikutus dialogisuuden syntymiseen. Tuloksista nousi esiin työntekijöiden epäröinti siitä, voiko dialogisuutta saavuttaa samalla tavoin verkossa kuin kasvokkain kohtaamisissa.
Konkreettisemmaksi kehittämiskohteeksi nousi verkkokohtaamisen roolin tarkempi määrittely ja se, mitä sillä tavoitellaan. Tällä on vaikutus työn laadun ja osaamisen tasalaatuisuuteen. Jotta verkkokohtaamista voidaan kehittää, on oleellista kuulla asiakkaita. Opinnäytteen tulokset vahvistivat myös aikaisempia tutkimustuloksia mm. verkon tasavertaisuudesta ja asiapitoisuudesta sekä empaattisuuden haasteellisuudesta verkossa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii verkkokohtaamisesta koronapandemian aikana ja sitä ennen tehdyt selvitykset sekä tutkimukset sosiaalialalta. Tämän lisäksi oleellisessa roolissa on dialogisuus Paolo Freiren määrittelyjä mukaillen. Tutkimus toteutettiin viiden työntekijän teemahaastatteluna ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että verkkokohtaaminen on tullut jäädäkseen tehostettuun perhetyöhön - se on hyvä lisä kasvokkain kohtaamisen rinnalla. Verkkokohtaaminen tuo työhön tehokkuutta ja asiakaslähtöistä otetta. Nämä näkyvät työn joustavuutena mm. ajankäytöllisesti sekä valinnan mahdollisuutena tapaamisten suhteen. Verkko lisää myös tasavertaisuutta, koska se on matalankynnyksen maksuton kohtaamispaikka, jossa jokainen on turvallisesti omassa tilassaan ja omilla ehdoillaan.
Työn luonteen vuoksi työntekijät kokivat, että verkkokohtaaminen ei voi olla ainoa kohtaamismuoto. Vuorovaikutustilanteiden havainnointi nähdään oleellisena asiakkaan omassa luonnollisessa toimintaympäristössään. Verkkokohtaaminen koetaan luonteeltaan hyvin asiapitoisena. Sieltä puuttuu spontaanius ja kuulumisten vaihtamainen jää vähäiseksi. Empaattisuuden, tunne- ja kehoyhteyden kokemus jää tulosten mukaan verkossa heikommaksi kokemukseksi. Edellä mainituista syistä luottamussuhteen rakentuminen koettiin hitaammaksi verkossa. Tällä taas nähtiin olevan vaikutus dialogisuuden syntymiseen. Tuloksista nousi esiin työntekijöiden epäröinti siitä, voiko dialogisuutta saavuttaa samalla tavoin verkossa kuin kasvokkain kohtaamisissa.
Konkreettisemmaksi kehittämiskohteeksi nousi verkkokohtaamisen roolin tarkempi määrittely ja se, mitä sillä tavoitellaan. Tällä on vaikutus työn laadun ja osaamisen tasalaatuisuuteen. Jotta verkkokohtaamista voidaan kehittää, on oleellista kuulla asiakkaita. Opinnäytteen tulokset vahvistivat myös aikaisempia tutkimustuloksia mm. verkon tasavertaisuudesta ja asiapitoisuudesta sekä empaattisuuden haasteellisuudesta verkossa.