Maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisalan kehittäminen tutkinnon perusteiden muutoksessa
Niemelä, Kai (2021)
Niemelä, Kai
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä tutkinnon perusteiden muuttuessa Ylä-Savon ammattiopiston maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisalalle uusi opetussuunnitelma, joka sisältää opetustarjottimen, kurssit ja kurssien sisällön. Opetussuunnitelmasta haluttiin tehdä työelämän tarpeet huomioiva, oppilaita motivoiva ja tulevaisuuteen valmistautuva. Tutkimustehtävää lähdettiin ratkaisemaan hakemalla vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitä tutkinnon osien sisällöissä pitäisi painottaa, jotta voidaan vastata työelämän tarpeisiin? 2) Mitä tutkinnon osien sisältöjen toteuttamisessa pitäisi huomioida, että oppijalähtöisyys toteutuisi paremmin? 3) Miten opetussuunnitelmalla vastataan tulevaisuuden näkymiin?
Teoreettisen osan lähtökohtana oli saada kokonaiskuva ammatillisen koulutuksen näkökulmista, oppimisesta ja oppimiseen vaikuttavista seikoista. Teoriaosassa käsiteltiin aiheita, joiden katsottiin liittyvän tutkimuskysymyksiin.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan opetushenkilöstöön kuuluvaa, kahdeksan opiskelijaa ja viisi työelämän edustajaa. Tutkimusaineistoa hankittiin kyselylomakkeiden ja haastattelujen avulla. Opetushenkilöstölle tehtiin kaksi lomakekyselyä ja opiskelijoille sekä työelämän edustajille tehtiin haastattelu. Tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimustulosten mukaan motivaatio ja motivaation kehittäminen on yksi tärkeimmistä seikoista ammattikoulutuksessa. Motivaatio ja sen lisääminen nousi esille kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Uudessa opetussuunnitelmassa työelämän tarpeita on huomioitu. Oppijalähtöisyys toteutuu oppijakeskeisellä pedagogiikalla, minkä joustava opetussuunnitelma mahdollistaa. Tällä lisätään myös opiskelijoiden motivaatiota. Tulevaisuuden tarpeet otetaan huomioon uusinta opetusteknologiaa hyödyntämällä ja joustavilla opintopoluilla.
Teoreettisen osan lähtökohtana oli saada kokonaiskuva ammatillisen koulutuksen näkökulmista, oppimisesta ja oppimiseen vaikuttavista seikoista. Teoriaosassa käsiteltiin aiheita, joiden katsottiin liittyvän tutkimuskysymyksiin.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan opetushenkilöstöön kuuluvaa, kahdeksan opiskelijaa ja viisi työelämän edustajaa. Tutkimusaineistoa hankittiin kyselylomakkeiden ja haastattelujen avulla. Opetushenkilöstölle tehtiin kaksi lomakekyselyä ja opiskelijoille sekä työelämän edustajille tehtiin haastattelu. Tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimustulosten mukaan motivaatio ja motivaation kehittäminen on yksi tärkeimmistä seikoista ammattikoulutuksessa. Motivaatio ja sen lisääminen nousi esille kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Uudessa opetussuunnitelmassa työelämän tarpeita on huomioitu. Oppijalähtöisyys toteutuu oppijakeskeisellä pedagogiikalla, minkä joustava opetussuunnitelma mahdollistaa. Tällä lisätään myös opiskelijoiden motivaatiota. Tulevaisuuden tarpeet otetaan huomioon uusinta opetusteknologiaa hyödyntämällä ja joustavilla opintopoluilla.