Infektioiden torjunta terveydenhuollossa : posterit varotoimiluokkien toteuttamisesta sairaanhoitajaopiskelijoille
Ronkainen, Susanna; Tuovinen, Jemina (2021)
Ronkainen, Susanna
Tuovinen, Jemina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223281
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin posterit liittyen infektioiden torjuntaan terveydenhuollossa. Suunnittelimme opetus- ja opiskelumateriaalit Savonia Ammattikorkeakoululle osaksi
sairaanhoitajien koulutuskokonaisuutta, hoitotaidon sekä hoitotaidon kliinisen osaamisen kurs-sikokonaisuuksiin. Toteutimme posterit lavastaen mahdollisimman todenmukaiset tilanteet, joissa pukeuduimme vaihe vaiheelta varotoimiluokan vaatimiin suojaimiin ja kuvasimme kaikki vaiheet. Kuvista koostimme kuvasarjat postereiksi visualisointisovellusta käyttäen. Liitimme kuvasarjoihin kuvatekstein yksinkertaiset ohjeet, kuinka suojaimiin pukeudutaan ja kuinka ne riisutaan aseptiikan mukaisesti. Toimeksiantajana kehittämistyölle oli Savonia ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyömme koostui postereiksi rakennetuista varotoimiluokkien vaativista toimista. Teimme paperilliset, että PDF tiedostona olevat opetusmateriaalit, jotta paperillisia poste-reita olisi helppo selata hoitotyön luokissa ja opetusmateriaaleina
PDF-tiedosto on helpompi esittää. Postereiden aiheesta ja tarpeesta opetusvälineeksi saimme vinkin Savonia ammat-tikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön opettajalta ja innostuimme lähteä pulmaa ratkai-semaan kehittämistyönä.
Tavoitteenamme oli yhtenäistää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta kyseisillä
opintojaksoilla. Posterit toivat selkeyttä opetukseen ja etenkin opiskelijoille opiskelun tueksi. Lisäksi tavoitteenamme oli helpottaa sairaanhoitajaopiskelijoita ymmärtämään varotoimiluokkien tarkoitukset ja tavoitteet infektioiden torjunnan kannalta sekä varotoimiluokissa tarvittavien suojaimien erot ja laatuvaatimukset. Lisäksi kehittämistyöllä pyrimme lisäämään sairaan-hoitajaopiskelijoiden tietoja ja taitoja varotoimien toteuttamisesta sekä laadukkaan käsihy-gienian huolehtimisesta. In the thesis, posters were made for infection control in healthcare. Teaching and study mate-rials were planned for Savonia University of Applied Sciences as part of the nursing education curriculum for the nursing skills and clinical competence courses. The posters were constructed by staging realistic scenarios, in which protective equipment required by the precautionary class were worn and all stages of the process were photographed. The series of pictures were used to construct a poster with visualization software. Along with the series of pictures, simple instructions were incorporated on how to put on and take off the protective equipment to en-sure asepsis. The client of the development work was Savonia University of Applied Sciences.
As subject of the development work, digital PDF-format posters were made of the required ac-tions by precautionary class. Both digital PDF-format and paper educational material were made so that the posters would be easy to read in nursing classes and because the educati-onal material is easier to present as a PDF-file. The teacher of perioperative nursing at Savo-nia University of Applied sciences advised the authors that there was a need for this kind of thesis and resulting teaching material, and the authors were consequently inspired to solve this issue by a development work.
The objective of the thesis was to unify teaching of the nursing students in these courses re-garding infection control. The posters brought clarity to the teaching and especially provided support for the students during their studies. Along with the objective of unifying teaching, the second objective is to aid nursing students understand the meaning of precautionary classes and their objective regarding infection control as well as the differences in protective equip-ment required by precautionary class and the equipment’s quality requirements. In addition, the development work aims to increase the knowledge and skills of implementing precauti-onary classes and hand hygiene.
sairaanhoitajien koulutuskokonaisuutta, hoitotaidon sekä hoitotaidon kliinisen osaamisen kurs-sikokonaisuuksiin. Toteutimme posterit lavastaen mahdollisimman todenmukaiset tilanteet, joissa pukeuduimme vaihe vaiheelta varotoimiluokan vaatimiin suojaimiin ja kuvasimme kaikki vaiheet. Kuvista koostimme kuvasarjat postereiksi visualisointisovellusta käyttäen. Liitimme kuvasarjoihin kuvatekstein yksinkertaiset ohjeet, kuinka suojaimiin pukeudutaan ja kuinka ne riisutaan aseptiikan mukaisesti. Toimeksiantajana kehittämistyölle oli Savonia ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyömme koostui postereiksi rakennetuista varotoimiluokkien vaativista toimista. Teimme paperilliset, että PDF tiedostona olevat opetusmateriaalit, jotta paperillisia poste-reita olisi helppo selata hoitotyön luokissa ja opetusmateriaaleina
PDF-tiedosto on helpompi esittää. Postereiden aiheesta ja tarpeesta opetusvälineeksi saimme vinkin Savonia ammat-tikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön opettajalta ja innostuimme lähteä pulmaa ratkai-semaan kehittämistyönä.
Tavoitteenamme oli yhtenäistää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta kyseisillä
opintojaksoilla. Posterit toivat selkeyttä opetukseen ja etenkin opiskelijoille opiskelun tueksi. Lisäksi tavoitteenamme oli helpottaa sairaanhoitajaopiskelijoita ymmärtämään varotoimiluokkien tarkoitukset ja tavoitteet infektioiden torjunnan kannalta sekä varotoimiluokissa tarvittavien suojaimien erot ja laatuvaatimukset. Lisäksi kehittämistyöllä pyrimme lisäämään sairaan-hoitajaopiskelijoiden tietoja ja taitoja varotoimien toteuttamisesta sekä laadukkaan käsihy-gienian huolehtimisesta.
As subject of the development work, digital PDF-format posters were made of the required ac-tions by precautionary class. Both digital PDF-format and paper educational material were made so that the posters would be easy to read in nursing classes and because the educati-onal material is easier to present as a PDF-file. The teacher of perioperative nursing at Savo-nia University of Applied sciences advised the authors that there was a need for this kind of thesis and resulting teaching material, and the authors were consequently inspired to solve this issue by a development work.
The objective of the thesis was to unify teaching of the nursing students in these courses re-garding infection control. The posters brought clarity to the teaching and especially provided support for the students during their studies. Along with the objective of unifying teaching, the second objective is to aid nursing students understand the meaning of precautionary classes and their objective regarding infection control as well as the differences in protective equip-ment required by precautionary class and the equipment’s quality requirements. In addition, the development work aims to increase the knowledge and skills of implementing precauti-onary classes and hand hygiene.